Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
pgh73

Lägga kylskåp?

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa en bra kylbox/kylskåp till båten men av utrymmesskäl har jag stött på patrull. Den kylbox får inte plats där jag vill ha den, att bygga ett kylbox på egen hand har jag inte riktigt lust med. Men då dök tanken upp, kan man lägga ned ett kylskåp och ha den som toppmatad? Då kan jag köpa en där man kan placera kylaggregatet en bit bort. Den har ju andra mått än en kylbox.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan mycket väl använda ett utrangerat eller fungerande kyl till ändamålet, Du kommer dock vara tvungen att flytta förångaren uppåt i skåpet, var noga med att täta bakåt när Du flyttar inloppsrören för kylmediet. Kompressorn behöver inte sitta i anslutning till kylutrymmet utan kan monteras i ett annat fack för/av utrymmes skäl, nödvändig ventilation och/eller reducerat buller. Sedan kan detta t o m vara bra då Du kan sätta kompressorn avskilt i ett svalare utrymme vilket gör att effekt/förbrukningsförhållandet blir mer optimalt. Principen är ju att en box är bättre ur ett antal skäl (behåller kylan bättre då den inte rinner ut, saker står stadigare m m, nackdelarna är att det är svårt att stapla samt se vilka varor som finns).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, ett kylmaskineri med kompressor och förångare har ett väldefinierat UPP och ett NER och fungerar inte om man bara lägger det ner. Men om du flyttar dem så de står rakt upp som de ska så kan resten monteras hur man vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...