Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
johlan

Hjälp med båtval

Rekommendera Poster

Hej

Vi vill köpa en båt och behöver guidning i denna djungel. Tanken är att använda båten till bad och vattensport på västkusten utanför Göteborg. Vi har tänkt oss en styrpulpet på runt 5 meter med lämplig motor (ca 50-60 h?). Vi tänker oss en nyare motor då vi inte är duktiga på att meka. Maxpris ligger på 100'000 kr.

Har ni några tips på båtar att ge oss och vad ska man tänka på vid köp. 

Vi har hittils tittat på några alternativ på nätet bl.a:

Ryds 478 gt

Ryds 510 gti

Yamarin 4610

Uttern s46

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har själv en ryds 510 gts med 90hk på.

Är SUPER nöjd med båten. Deb pasar perfekt till just vattensport, vi använder vattenskidor, wakeboard och badringar. Lite låg svall för wakeboarden, men det funkar för oss.

Stabil båt,självläns, badstege och ett reält fäste  till draglina är saker uppskattas.

Lätt sköt båt med mycket nöje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vilja rekomendera en Silver båt Silver Hawk tex. Dom går att få för runt 100 begade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du söker på Göteborg eller 478 så hittar du flera liknande trådar. det fler än jag skrivit tidigare är att både 478 och 510 är väldigt/alltför små båtar ute i västerhavet... Jag skulle vilja ha en Ryds 568 på västkusten --- minst.

Men du kan inte få allt -- vill du ha hyfsat ny motor så måste du gå upp i pris för att få en båt som klarar Nordsjöns vågor. Ett alternativ värt att fundera över är att välj en äldre båt kring 6 meters längd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tanken är att hålla sig innomskärs, därav storleken på båten. Tycker ni fortfarande det är för smått med 478-510?

Vi funderar även på hur man gör om man köper en båt 10-15 mil bort och när det följer med en upptagningsvagn? Skulle ni åka i 30 km/h med upptagningsvagnen hela vägen eller hur gör man?

Om man hittar en ryds 510. hur stor motor bör man ha för att åka wakeboard bakom? Räcker det med en 60 hästare?

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inomskärs --- verkar svårt utanför Göteborg, finns bara ett fåtal skyddade vikar. Sjöbris kommer nästan varje eftermiddag om det är fint väder, då det blir stora vågor nästan överallt. Visst går det att vara ute i en liten båt, jag gillar äventyret, men min fru och mina barn blir rädda om vågorna är stora.

Upptagningsvagn 10 mil --- sök på ordet upptagningsvagn eller båtvagn i detta forum.

Wakeboard --- sök på ordet i detta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...