Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
gravis

El Vinsch

Rekommendera Poster

Hej.

Så här inför en stundande båtsommar så funderar jag på att byta ut min vinsch på trailern.

Det lutar åt en El vinsch då båten alltid står på trailer och läggs i sjön vid varje åktur, hade en biltema el vinsch på min förra trailer som jag hade en 510 gti på, den fungerade bra.

Nu till min fundering, min nuvarande båt är en yamarin 59dc, den väger ca 1050kg med motor och ev. medföljande packning.

Hur stor dragkraft bör vinschen ha för att kunna dra upp båten på trailern problemfritt?

Ett enkelt svar skulle vara 1050kg men jag vill tro att det går lättare en så att vinscha upp båten, eller?

Någon som vet hur dragkraften på vinschar räknas?

Mvh Gravis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Warn vinsch kan rekomenderas finns en 1700 som drar 850 kg. Komplettera med snabbfäste så får du behålla vinschen. Har själv en 3700 till en Yamarin 6420 drar 1800 kg vinschen bör dra lika med båtens vikt för att vara på säkra sidan även om du ej skall lyfta båten. Bör även dra vikten med enkel part. Tänk även på att dragvikten gäller tom spole. Dragvikten minskar ju fler varv som rullas upp.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick i samma funderingar... problemet är att jag inte har hjul på trailern utan längsgående medar. (som ligger an mot båten alltså. =))

Det medför en betydligt högre friktion än hjul. Den förra winschen gav upp vid upptagningen i höstas. Lilla kuggen small av. Den hade en gräns på ca 450kg, vilket är ynkligt med tanke på att båten väger dryga 1000kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade denna vinsch på sidan

http://www.nimaab.se/se/art/vinsch-warn-works-1700-12v.php

och där står att Strömförbrukning: 125A vid 386kg (halva max på 772 kg) så tänk på att du rimligen behöver ett separat batteri också, alternativt ett par rejält tjocka kablar till bilens batteri (som tål 250A och har låg resistans så att du behåller spänningen).

Snyggaste lösningen tycker jag vore att även ha en liten solpanel som laddar batteriet på trailern. 10W solpanel skulle rimligen räcka för att hålla vinschens batteri fullt, om trailern står i solen mellan båtturerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era svar! '

Iden med separat batteri med solpanel var riktigt bra, jag ska nog ta mig en allvarlig funderare på att göra så.

Jag surfade runt lite och enligt de sidor jag har tittat på ska vinschens dragkraft vara 1,5ggr vikten på det man ska dra, så i mitt fall bör jag ha en vinsch som har ca 1500kg i dragkraft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj hmm elvinch i all ära men d måste finnas ett manuellt backup system i form av handjagat, rustade förra jänketrailern med warnkopia på 5 ton dubbla 115 amp i låda, när båten var halvvägs upp ur plurret brände skiten ihop och d blev tvärstopp, vart ju bara o backa i båten igen åka hem o skruva av skiten och på med den då avlagda handveven och tebax till rampen.. D visade sig vara en krets i dosan till fjärren som hade bränt.

Går det tungt att veva upp båten på trailern beror d på fel utväxling i vinchen. En ny handjagad med rätt utväxling är både bättre och billigare men framför allt mkt pålitligare än något eldrivet jox. En handjagad blir heller inte stulen och behöver inget snabbfäste eller annat.. en omgång med smörjsprutan så håller den sig i många år.. Solpaneler och batterilådor mm låter fint i tanken men de kommer du garanterat tröttna på, kostsamt o köpa besvärligt montage och otroligt opålitligt med så många felande länkar.  

Ska man ha eldrivet som funkar i alla lägen så kostar det och d finns bara ett märke Warn. och ska det vara riktigt skottsäkert så ska det vara en hydraulisk Sepson Vinch eller liknande..

Bara lite konstruktiv kretik från min sida..

!!!:MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt tänkt Rex. Tänkte inte på att skriva följande text till mitt inlägg. Behåll handvinschen som reserv, medtages vid färd.

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...