Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Teddeh

Rostfri skruv till mässingsdyvika?

Rekommendera Poster

Jag hade problem förra säsongen med ett minimalt läckage vdi infästningen till dyvikan. Det droppade lite då och då, men ändå så mycket att jag kände att detta måste nu fixas.

Så i går så skruvade jag bort dyvikan och plattan den sitter gängad i. Då märker jag att plattan och dyvikan är i mässing men den är monterad med rostfri skruv. Den var dessutom lite lös, så det var där läckaget var. Att montera mässing med rostfri skruv verkar lite felaktigt.

Får man inte problem med galvaniska strömmar när man monterar en mässingsplatta med rostfri skruv? Borde den inte i stället monteras med mässingskruv? Eller tänker jag helt fel, det kanske måste vara skruv i rostfritt för att hålla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog också tro likadant; mässingsskruv till mässingsplatta. Inte blanda metaller i fuktig omgivning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rostfria skruvar till min dyvika i mässing. Jag ligger iofs i insjö...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insjövatten är så nära destillerat vatten man kan komma. Där har man nästan ingen korrosion. Visserligen kan surhetsgraden variera men korrosionen är troligen mycket mindre i en insjö. Sen är det svårt att veta vad en rostfri skruv har för material. Det finns flera olika legeringar varav en ligger långt ifrån de andra i spänningskedjan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ni tyckar att jag ska montera dit den med nya mässingskruv, inte använda de befintliga rostfria?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rostfria plåtskruv till dyvikan på min Hållöjulle (lila bilden till vänster) och har inte märkt några problem än. Har haft så i många år. Tätat med sikaflex. Jag drog inte åt skruvarna helt när jag monterade den. Väntade några dar, så att Sikaflexen härdat, innan jag drog åt skruvarna helt.

Man får inte göra världsproblem av smådetaljer. Men visst - kan du montera med mässingskruv och få dit en mutter på insidan så är det väl ok.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har rostfria skruv till mässingsdyvika, haft så i flera år utan att se någon påverkan av materialet, trots att jag har båten på Västkusten.

//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Naturligtvis så ska man inte skapa sig problem som inte finns. i just detta fallet så undrade jag bara hur det var på era båtar med monteringen. Om man blandade rostrfritt och mässing eller inte.

Nu har jag fått svar från flera så jag anser frågan är löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...