porsche 0 Postad 15 April , 2009 Hej Har två frågor jag skulle vilja få svar på av Er. 1. Motorn ryker vitt vid kallstart. Kan det vara så illa att toppen/toppackningen är skadad? (Har aldrig överhettat motorn och tomgång fungerar normalt, men kylvatten försvinner) 2. Det sprätter motorolja i motorrummet och det ser mest troligt ut att komma från packboxen i transmissionskåpan? Vanligt problem? Motorn är från 2002 och har idag 400 gångtimmar ??!! Hoppfulla hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 15 April , 2009 Generellt sett är vit rök ett tecken på kylarvatten i förbränningen, inte så bra. Viktigare är dock att kolla hur oljan ser ut, är den majonnäslik så är det ännu värre för motorn. Huruvida detta är ett bekymmer med just din motormodell har jag dock ingen aning om, detta är alltså mer allmänt. På min kamrats gamla BMW 323 så berodde detta bara på en liten läckande packning på vattenintaget till toppen, ganska enkelt att åtgärda. Med lite tur kanske det är ett enklare fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 15 April , 2009 Inget av det du beskriver är normalt eller vanliga problem för en KAD 300. Har du ägt denna båt / motor sedan 2002? Eller har du just köpt den? Servade du den i höstas, bytte olja, kollade glykol, spolade rent värmeväxlare och drev från saltvatten? Varifrån sprätter det olja? Ett motorrum ska vara helt rent och torrt, om inte är något fel, lita på det Kan du inget om båtmotorer i allmänhet eller KAD 300 i synnerhet tycket jag att du ska ta kontakt med en bra VP måtmek för en snar genomgång av drev & motor. Meddela gärna vad det var som gått snett, alltid bra att lägga i minnesbanken. Mvh, Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
porsche 0 Postad 20 Maj , 2009 Hej Oljeläckaget berodde på packboxen i transmissionskåpan, fixat. Den vita röken är ännu ett mysterium? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 20 Maj , 2009 Jag ska kolla upp med mina kontakter som kan KAD300 när det gället den vita röken ... hur går motorn annars? När den blivit varm? Hur funkar den då? Kanns det normalt? Går den jämt och fint vid 3400 rpm? Hur många kn gör du då? Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser