glenn30 0 Postad 15 April , 2009 hej har en gammal plasteka som jag ska köpa åror till,hur vet jag hur långa dom ska vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 15 April , 2009 Om du anger båtens längd, skall butiken kunna det (har för mig att det står på årorna (rekommenderad längd)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bull_ 0 Postad 15 April , 2009 Det är bredden som styr valet av åror. Längst ner på denna sidan hittar du en tabell. http://www.lahnakoski.fi/svenska/airot.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glenn30 0 Postad 15 April , 2009 jag tackar,tror ni biltemas träåror duger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 15 April , 2009 Åror finns även hos Jula. Jag har för mig att de har 7,8 och 9 fots åror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 16 April , 2009 Det är inte bara bredden på båten som påverkar längden på årorna utan även höjden på friborden över vattenytan, så den uppgiften behöver man också ha. Ju högre fribord desto längre åror. Vinkeln mellan åran och vattnet ska bli lagom. Sedan påverkar väl också i någon mån hur toften sitter iförhållande till relingen längden på årorna för att det ska bli en behaglig rodd, men det har nog mindre betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 16 April , 2009 Det är väl därför tabellen har ett spann på 30 cm. Sätt upp en rätvinklig triangel och beräkna hur stor skillnad ett fribord på 35 eller 60 cm gör på årans längd så ser du att det hamnar inom 30 cm:s spannet. Jag tror att en årtillverkare har ganska bra koll på ungefär hur man beräknar årans längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 16 April , 2009 Skrev du fel nu? Om höjden på fribordet ökar från 35 till 60cm, dvs med 25cm, kan omöjligt längden på åran bara öka med mindre än 30cm. Då får du ju hålla den rakt ner. Ponera att vinkeln på åran mot horisontalplanet är ca 30 grader, då blir längdökningen ca 50cm. Och 30grader kan nog vara i mesta laget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 17 April , 2009 fjollberg Har du otur då du tänker? Om du räknar med enkel trigonometri så kommer man fram till att om du ökar fribordet med 25 cm från 35-60 och ökar årans del i luften mellan båt och vatten med 20 cm från 100-120 cm så ökar årans längd med 31 cm med en ökad vinkel mot vattnet med 7 grader från 19 - 26 grader. Rita en figur och mät om du inte kan räkna. Annars kan du använda dig av följande länk för att beräkna vinklar och längder.http://www.npn.se/tipsorad/berakning.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser