Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
AndersF

någon som enkelt kan förklara vad som gäller vid import?

Rekommendera Poster

Hej alla vattenkamrater!

Jag har tittat lite på några större båtar än den vi har idag. Kostnadsmässigt är det ju inte svårt med priser, frakter och tull. Kan någon enkelt förklara för mig vad som egentligen gäller vid import och CE-märkning? Kan man fastna i tullen om den inte är CE-märkt? jag har läst lite om det, och det verkar vara rörigt. Försäkringsmässigt var det ju snack om att båtar som inte var CE-märkta skulle vägras försäkring, men försäkringsbolagen verkar ju, om man läser, vara intresserade av att sälja försäkringar också . Om båten då redan står i sverige och inte är CE-märkt vad gäller för en sådan båt. Omfattas båten av andra bestämmelser och register om den är större än 12 meter (förutom nautiska kompetensen).

Tacksam om någon kunde ge mig lite tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importören är den som är ansvarig för eventuella skador en icke CE-märkt båt kan komma till att orsaka. Med andra ord, har du handlat en redan intagen båt i Sverige behöver du inte bry dig. Är det däremot du som importerar båten kan det vara värt med en CE-märkning. Det är nämligen du som kommer vara importör oavsett om du säljer den vidare.

 

Glöm inte att CE-märkning endast gäller om du importerar från icke EU-land. Plocka båten från Tyskland så slipper du tull och annat krångel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du (och andra) säger att importören är ansvarig för eventuella skador en icke CE-märkt båt orsakar så skulle jag vilja ha en källhänvisning. För den informationen har jag inte lyckats hitta någonstans.

Det jag har hittat hos Transportstyrelsen är att importören är ansvarig för att båten ska märkas, men det står ingenstans vad jag kan se att importören är ansvarig för eventuella skador...

I och med märkningen blir sedan importören ansvarig för att CE-märkningen är riktig och att båten klarar de krav som var aktuella vid den tiden då märkningen gjordes. Det är således heller inte det anmälda organet som tar över ansvaret för att båten klarar kraven när den är CE-märkt utan det är fortfarande importör/tillverkare. Inte heller här står det att importör/tillverkare skulle bli ansvarig för eventuella skador framöver...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt de uppgifter jag tagit del av, dels hos Transportstyrelsen och dels Tullverket, så fastnar båten inte i tullen för att den saknar CE-märkning. Det är inte olagligt att importera icke CE-märkta båtar. Vissa hävdar också att handlare/näringsidkare inte får hantera icke CE-märkta båtar. På andra ställen står det att man som handlare är skyldig att anmäla båtar som inte uppfyller kraven på sjösäkerhet. (Detta står det om på Transportstyrelsens hemsida). Det kan man i så fall tolka som att handlare visst får köpa/sälja icke CE-märkta båtar så länge de anser att båten är säker.

Myndigheterna har tydligen fått för sig att en CE-märkning skulle göra skillnaden mellan en icke sjöduglig Bayliner och en sjöduglig Bayliner även om de är tillverkade efter varandra i samma fabrik.

Handlaren ska i så fall anmäla denna sjöodugliga båt till Transportstyrelsen och då ska importören åläggas att CE-märka den, om man nu får tag i importören. Får man inte det så vet inte Transportstyrelsen själva hur de ska gå till väga.

Verkar det rörigt med CE-märkning? Mmm... jag kan förstå varför vissa bara importerar, försäkrar och kör...och struntar i märkningen.

Ang. försäkring så har (tror jag det var) Atlantica ett påslag på 10% om den inte är CE-märkt. IF har samma villkor på alla båtar oavsett märkning, och Svenska Sjö är det enda bolag jag stött på som inte försäkrar dem.

Om båten står i Sverige, eller Tyskland, och inte är märkt så betyder det att importören är den som är skyldig att märka den om du (eller någon annan) skulle få för dig att anmäla båten till Transportstyrelsen.
Det finns även uppgifter (TS) om att man skulle kunna häva köpet av en icke CE-märkt båt av den anledningen att den inte är märkt. Troligen funkar det bara om man inte visste om att båten saknade märkningen, men det är en djungel och inte ens på TS verkar de veta hur de ska göra.

MEN

Om du väljer att köpa en båt som redan är märkt så måste du försäkra dig om att märkningen är äkta, annars kan du råka ut för mer problem än om du köper en öppet icke CE-märkt båt.
Då måste du få med Deklaration om enighet, eller vad den heter (Declaration of Conformity) och en instruktionsbok, allt på svenska. Samt att du ska kontakta det anmälda organet som utfört CE-märkningen och kolla så den är riktigt gjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min källa är muntlig och från en erfaren USA-importör. Förstahandsinformation har jag ingen så vad han tjänar på att sprida information av det slaget vet jag inte. Han kanske får procent på CE-märkningen? Men i och med att man kan utläsa att tillverkaren är ansvarig för alla skador som orsakas av den CE-märkta produkten så bör det ju åligga importörer det ansvaret om man inte CE-märker? 

 

Skulle i alla fall tro att det är så de flesta, liksom mig tolkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Denna tråd har varit uppe många gånger och att det finns oklarheter råder iinga tvivel om ifrågan, förmodligen därför att myndigheterna inte visat handlingskraft i frågan. Kontrollerna har varit obefintliga då de asvariga myndigheterna inte ha brytt sig, men enligt uppgift så för några månader sedan så anställde Transportstyrelsen-Sjöfartsinspektionen personal vars enda uppgift är att kontrollera CE-märkning på fritidsbåtar. Platsannonsen var ute i tidningar och på Sjöfartsverkets hemsida. Av det kan man kanske dra slutsatsen att reglerna och framför allt kontrollerna kommer att skärpas. Många kreativa personer har försökt att gena i denna djungel och sålt båtar till först ex Tyskland klistrat på en s.k CE märkning och sedan sålt in dom till Sverige oftast genom köparen som Då står som importör. Men CE-märkningen som inte är så komplicerad men ändock invecklad.

 

Om Du skall använda Dig av en säljare/mäklare kolla först upp både firman och dess ägare långt sedan ett råd att ex kolla i detta forum om någon köpt båt därifrån tidigare och hur det gick med leveransen då, kolla upp firman på ex UC eller motsvarande kredit institut. Följ tråden och kolla hur ägarbilden ser ut om ledan personer varit med om konkurser, betalningsanmärkningar o s v.

 

Det har i alla fall skrivits spaltmeter om diverse företag som handlar med US båtar, det viktiga är att inte frånhända sig handpenning som överstiger 10% vad de än lockar med. Det är många som betalat upp till 80 % för något de bara sett på bild, måtte de ha bättre båtvett än sitt omdöme av egen ekonomi.

Sedan finns det ju en personlig reflektion, EU länder och jänkare investerar i Sverige nu med anledning av den låga kronkursen, vad är det som lockar Dig att köpa båten på andra sidan pölen i stället för i Sverige ? som idags läget är en förmodligt bättre affär.

Då de investeringar som behöver göras på importbåtar förmodligen dessutom redan är gjorda (landström 220V, Värmare, öppen pulpit, ankarspel bak, godk lant, urtvättning,  m m.  Många av båtarna säljs mot kiloprisprincip då de varit med i stormar eller andra saker som skadat de båtarna svårt.

Det är hyggligt enkelt samt billigt för en oseriös säljare där borta att kosmetiskt lyfta bort dessa skador och sedan sälja vidare. Nästan omöjligt att upptäcka för en lekman, men man kommer att upptäcka detta om några år och då är det försent. Om och när Du tar hem en jänkare var extremt kritisk, titta under varje mattskarv, öppna så mycket så bara är möjligt, lukta efter ”blöt mögel lukt” kolla om du kan hitta spår av sand under mattor, durkar i större omfattning. Detta är ett vanligt tecken på att de legat i marvatten, för det är till 99% säkert att de tagit bort ”körförbudsdelkalen” som US coast guard satt på

.

Nåväl detta gäller grovt, avseende CE märkning av båtar och omfattar båtar mellan 2,5 och 24 m som tillverkats efter den 15 juni 1998, samt alla båtar som importerats efter detta datum och som är tillverkade efter 1950. Från 1 januari 2006 gäller kraven också för vattenskotrar. Även båtmotorer ska uppfylla krav rörande avgaser och buller.

Det är olagligt att sälja båtar som omfattas av Direktivet men som inte är CE-märkta. Sjöfartsinspektionen är ansvarig för att kontrollera att Direktivet följs och gör stickprovskontroller av båtar som säljs och importeras. Den som i första skedet är ansvarig för att importerade båtar är CE märkta är Importören, NOTERA detta gäller även privatimporterade båtar och inte som vissa rufflande firmor vill göra gällande att detta är undantaget.

Det är olagligt att både använda och att sälja båten innan CE-märkningen är utförd., Tullen kan och ska stoppa fritidsbåtar som saknar CE-märkning och/eller erforderlig dokumentation.

Redan CE-märkta båtar som importeras behöver inte omcertifieras oavsett vilket land de kommer ifrån.

Kontrollera att CE-märkningen stämmer i enlighet med certifieringsorgan.

Begagnade importbåtar ska uppfylla samma krav som nybyggda CE-märkta båtar. Det innebär att varje importerad båt ska provas och dokumenteras enligt Fritidsbåtsdirektivet 94/25/EG och 2003/44/EG:s krav. För att vara säker på att båten är korrekt CE märkt skall Du be att få den skriftliga försäkran om Överensstämmelse om att just den båten uppfyller de Väsentliga Säkerhetskraven i Fritidsbåtsdirektiven 94/25/EG och 2003/44/EG. Kolla även på akterspegelns styrbordsida på vilken det ska finnas en skrovidentifieringskod (CIN, Craft Identification Number) finnas. Den består av 14 tecken, som ger information om båten (ursprungs-/importland, tillverkningsår, modell och modellår).

Dessutom skall det finnas en CE-skylt i båten samt en Instruktionsbok på det landets språk inom EU där båten sattes i bruk.

 

På CE-skylten ska det framgå:

 

• Antalet personer som båten är godkänd för.

• Sammanlagda vikten på besättning och bagage eventuell utombordsmotor som båten är godkänd för.

• Maximala tillåtna motorstyrkan på utombordsmotor, om båten är utrustad med sådan.

• Maximalt tillåtet tryck i lufttuber om det är en uppblåsbar båt (RIB el. liknande).

• Designkategori* (A, B, C eller D).

* Designkategorierna visar vilka farvatten båten är tänkt att segla, uppdelat på fyra olika kategorier enligt:

 

Kategori A – ”Ocean”: Båtar konstruerade för färder då vindstyrkan kan överstiga 8 Beaufort (> 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd** på 4 m eller mer, då dessa båtar skall kunna klara sig själv.

Kategori B – ”Utanför öppen kust och utomskärs”: Båtar konstruerade för färder utanför kusten då vindstyrkan kan vara upp till och med 8 Beaufort ( ca 17 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 4 m.

Kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 Beaufort (ca 12 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m.

Kategori D – ”skyddade farvatten”: Båtar konstruerade för färder på mindre sjöar, floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till och med 4 Beaufort (ca 8 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 0,5 m.

** Signifikant våghöjd är medelvärdet av de 33% högsta vågorna under en viss period. Denna höjd överensstämmer med hur vi upplever höjden på vågorna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är du för en lirare egentligen? Sitter du och hittar på saker på kammaren som du sen publicerar utan att ens kolla fakta?

Ditt inlägg är så fullt av faktafel så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Att komma med källhänvisningar i stil med enligt uppgift...från vem?

Om en båt säljs in till Tyskland först, där CE-märks falskt och sen säljs till Sverige med köparen som importör???

Platsannonser till Transportstyrelsen ute på Sjöfartsverkets hemsida???

Nä jag måste ut och få luft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danne

Tycker att Du skall gå ut och ta luft och sedan sätta Dig in i regelverket samt den verklighet som finns utanför fönstret, det enda som jag inte är säker på och har sett själv, är det som jag citerade har sett var att denna tjänst fanns utlyst som jag noterade i en tråd tidigare i månaden. Vad jag dock vet med säkerhet är att många som jag hjälpt varit i fullständig panik då de kastat bort pengar på oseriösa handlare som blåst dessa. Min förhoppning är dock att man skärper upp detta kraftfullt och slutar ta in icke CE märkta båtar över gränserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt sätta mig in i regelverket. Det som går att sätta sig in i. Tyvärr är det så att inte ens Transportstyrelsen själva vet hur de ska agera i frågan, eller hur de ska tolka alla regler. Det jag opponerar mig emot är när man presenteras sanningar om hur det ligger till när inte ens tjänstemännen som jobbar med frågan kan svara på frågor om hur det fungerar, eller borde fungera.

Det du nu nämner som du vet med säkerhet är den biten jag kan hålla med om att den är tråkig i denna CE-härva. Att personer som litar på förmedlare/handlare blir lurade på pengar.
Men... det beror inte på att vi tar in importerade båtar. Det beror på att EU har ett krav på en i många fall helt värdelös märkning av dessa båtar.

En intressant fråga är varför de förlorat pengar. Inte är det för att båten är sämre eller mindre säker. Det är för att EU kräver en egen certifiering på produkten även om den som modell redan finns godkänd på EUs marknad. En certifiering som inte har nåt egentligt värde då den aldrig kontrolleras igen när båten väl lämnat tillverkaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danne

Utav detta skäl som Du beskriver försökte undertecknad på ett konkret sätt beskriva vad som gäller utan ifrån lagstiftarens syn på regelverket, tyvärr blir det många rader då det är komplext för att göra detta enkelt stavas byråkrati. Undertecknad har aldrig velat göra gllande att båtarna är sämre bara för att de inte är CE märkta, men kan bli dyrbara i längden då de allt som oftast har ett sämre andra handsvärde än s.k Svensk sålda båtar. Sedan finns det ju sådana saker som inte underlättar båtliv enligt vårt sätt att idka det, som exempelvis stängd pulpit (lagkrav i US) avsaknad av tradionell värmare, 110 V i stället för 220 V, ankarspel som saknas, gas, sprit/el diesel drivna spis ugnar m m. Detta kostar också pengar att åtgärda för köparen som allt som oftast glöms bort, likaledes är mint cond ett klart differentiert begrepp mellan vår syn och deras. Men som jag har sagt tidigare att valet är fritt för varje enskild individ, kan bara inte låta bli att kommentera detta utifrån mina erfarenheter, då det är så många som lockats både via handlare samt privat att tjäna några kronor på att ta båten hela vägen hem och blivit så besvikna när kanske en av livets största investeringar gått om intet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppgiften om att en eller flera personer har anställts för att kolla CE-märkning kom från mig. Det ser till och med ut som om det är mina exakta ord som är klippta och klistrade. Annonsen var ute på Sjöfartsverkets hemsida, eftersom Sjöfartsinspektionen vid annonseringstillfället fortfarande tillhörde Sjöfartsverket. Personen anställdes sedan av Sjöfartsinspektionen, som vid anställningstillfället tillhörde Transportstyrelsen.

 



Senast ändrad av cerber0s | 16 april 2009 | 15:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack då kanske det går att nysta upp detta.

I inlägget från Prins är det lätt att tolka det som att Transportstyrelsen anställt flera personer med uppgift att jaga de båtägare som har en icke CE-märkt båt.

Man skulle även kunna tolka det som att Transportstyrelsen har så många ärenden där personer blivit lurade av oseriösa förmedlare och där dessa personer nu äger en båt utan CE-märkning i halvmiljonklassen och därför behöver hjälp att reda ut vad de kan göra åt saken, och att det är detta som denna nyanställda person ska hjälpa till med.

Om du är källan till informationen så kanske du kan bringa lite klarhet i det hela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: någon som enkelt kan förklara vad som gäller vid import?

asg,  hur enkelt blev svaren?

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite klarhet, men ta det inte som sanning. Jag kan ju bara berätta vad jag minns av jobbannonsen.

En person söktes till sjöfartsinspektionen med uppgift att kontrollera CE-märkning på fritidsbåtar. Bakgrundskraven var inte helt kristallklara, men man ville gärna ha någon besiktningsman eller någon med erfarenhet från båtindustrin. Antalet resdagar med övernattningar indikerade att det rör sig om jobb i hela Sverige. Jag tolkar det nog som att man inte i första hand riktar in sig på att kontrollera privatimporterade båtar, utan ska göra kontroller på varven som bygger nytt och hos firmor som sysslar med import, men det är min högst personliga tolkning. Jag minns inte exakt när annonsen låg ute, men det måste varit i början av året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där med enkelt kanske var för mycket att hoppas på.....

I den perfekta världen vore ju alla fartyg CE-märkta redan på ritbordet. Det är ju klart att en certifiering av något slag som visar att båten är seriöst och bra byggd är en säkerhet i längden för oss som båtägare. Som vissa redan påpekat finns ju inte bara CE utan även ven massa andra NMMA mfl, vilken som är bäst, först osv får de som kan bättre än jag argumentera om, men visst kan ni hålla med om att det vore smidigare med en gemensam för alla länder.

En båt som jag dök på tidigare under förra året fann jag lite intressant. Det var en stor amerikansk båt, importerad och i dåligt skick. Renoveringsmässigt hade det gått att få ordning på henne. Hon var från -96 det fanns inga uppgifter när hon kom till sverige. Båten var inte CE-märkt. Desutom var storleken såpass att hon skulle klassas som skepp. vad gäller?

Importören var inte lätt att få tag på, tullen hade inga uppgifter om jag inte hade importörens uppgifter, hade jag dessa var det tveksamt om jag skulle få några uppgifter iaf med tanke på deras sekretess. Båten kanske hade varit i sverige innan 98 då kraven på ce märkning kom, men det kunde jag i efterhand får svårt att bevisa, var ligger bevisbördan? Kan man säga, hon är en 96a och var här innan kraven kom? Båten behövde dessutom registreras i skeppsregistret eftersom den var så stor, kräver skeppsregistret ce märkta båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänkte köpa e hårtork, men vet inte om jag vågar, funderar mycket på detta, tänk om den smälter i handen på mig och jag får en dödskyss? det finns en CE märkning på den, men tänk om den är falsk? jag tänkte köpa den av elgiganten. är det dom som har importerat hårtorken?

det ligger inga ce dokument med i kartongen, än mindre nått från tullen som visar vem som importerade den till sverige.. jag ringde tullen men dom har ingen aning om vem som importerade just min tilltänkta hårtork. vär är ansvarig då? jag måste jag utgå ifrån att märkningen är falsk.. och hårtorken TOTALT livsfarlig...  vad ska jag göra nu? är alla hårtorkar livsfarliga nu?  kollade lite och det visade sig att länspumpen jag köpt från biltema är ce märkt. men jag drog bort lappen.. är den livsfarlig nu? jag känner mig som en bov, måste omedelbart ange mig själv. frågan e bara till vem? och vem bryr sig? eller jag kanske ska lämna in en stämmningsansökan mot mig själv för att jag brukar produkter med tvivelaktiga ce märkningar... 

Hoppas att ni förstår att det är helt omöjligt att få nått vettigt rättsligt efterspel på detta tramsande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tog upp det här ämmnet tidigare, vilket liv det blevGlad

Inget problem att importera från USA, men var noga med vem Du anlitar som importör. Komihåg att CE-märkning var ett försök av myndigheterna att beskatta oss båtfolk en gång i tiden. Vad jag lärde mig, var att det är tolkningar som ingen vettig mäniska kan taaa!!

Lagen finns! Men De olika Försäkringsbolagen tolkar på olika sätt!  Se tidigare tråd.

Den mest inntresanta frågan är väll när Du råkar ut för en skada, hur aggerar Ditt bolag då, försäkringsbolag har sk. tolkningsföreträde.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...