Guran69 0 Postad 15 April , 2009 Mitt första inlägg här. Vill passa på och tacka för många intressanta diskussioner. Har faktiskt lärt mig en hel del av att surfa runt på forumet. Min fråga: Har en Force 50 hk från 1990, tvåtakt, tvåcylindrig. Vid provkörning orkade den inte varva upp någonting slog till i motorn ungefär var 60:e sekund. Gick ok på låga varv. Fick känslan av att den bara gick på en cylinder. Kollade stiften och i alla fall det ena var helt igensatt av olja. Dessutom tror jag att soppan stått över vintern. Föruotm detta är backväxeln ur funktion. Innan jag börjar lägga pengar på motorn tänkte jag pröva att göra rent soppafilter, byta till ny bensin, nya stift och se om jag kan få den att gå rent. Om den verkar gå fint tänkte jag lämna in den för att fixa backen. Men vart lämnar jag den??? Har hittils fått nej från alla marinor jag kontaktat i stockholmsområdet. Någon som känner till någon som mekar Force?? Även tacksam för andra tips om hur jag kan få den att gå bättre. (Är inte tillräckligt kunnig för att plocka isär förgasarna, men kan det hjälpa med förgasarrengöring CR.. el likn?) Tacksam för alla kloka kommentarer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 15 April , 2009 Av någon anledning har Force-motorer väldigt dåligt rykte. Har aldrig haft någon själv. De satt väl ofta på amerikanska båtar från sent 80-tal och väldigt tidigit 90-tal. Sen tror jag de försvann från marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 15 April , 2009 Att bensinen har stått över en vinter skall inte vara något problem. Annars så verkar du ha drabbats av problemmet med udda märken, blir de gamla så finns det ingen service och inga reservdelar. Du skulle kanske tita i stället på någon annan begagnad tvåtaktare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guran69 0 Postad 16 April , 2009 Ja, dessvärre verkar det vara precis så, ovanligt märke - svårt att hitta någon som överhuvdtaget är villig att meka force. Och dessutom är det frågan om det är värt pengarna... Kanske bättre att lägga de tusenlapparna på en yama 40-55 hk från sent -80, början -90..? Tack för kommentarer i alla fall! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 April , 2009 Slog till i motorn var 60sek ,det finns stor risk att det som dunkar till är att framväxeln hoppar ur alltså clutchen hoppar ur framdrevet,o du har ju även fel på backväxeln . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guran69 0 Postad 20 April , 2009 Tack för tipset, det kan det nog vara! Får kolla det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snurran 0 Postad 29 April , 2009 F O R C E = Fucking Old Renamed Chrysler Engine //Snurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guran69 0 Postad 29 April , 2009 Bytte stift, bränsleslang, gjorde rent bränslefilter och ny soppa. Nu går den rent och varvar (utan dunk) som den ska, fast än så länge bara på land med mussla. Får se hur den orkar i sjön sen. Så med mycket, mycket stor tur kanske det var så enkelt. Sen kvarstår ju problemet med backväxeln..... Men tack för kommentarer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser