Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Heiner

Batteriet sprängt

Rekommendera Poster

Laddade batteriet och efter 1,5 dygn upptäckte jag att det hade sprängts . Det är ett ganska nytt batteri då jag köpte båten våren 2008.Nu undrar jag om det är jag som gjort något fel eller kan det vara fel på batteriet.Laddaren lånade jag av min bror som hade laddat 2 batterier tidigare i veckan och där var det inga problem.

Mackan  Rynkar

post-10000865-1394235864,5137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Vad använde du för laddare??

Min gissning är att det gasat som f-n i cellerna. Är det ett slutet batteri (inga battripluggar) så inte vätgasen kan pysa ut så kan man nog spränga batteriet.

Men en normal laddare som inte överladdar borde inte göra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriladdaren är köpt på Biltema . Batteriladdare (37-718)

För blybatterier med syra, underhållsfria SMF-batterier och Gel-batterier.
IP65, godkänd för utomhusbruk.
1-fas. 230 V/50 Hz.
Ger en effektiv och skonsam laddning av batteriet, eftersom den hela tiden anpassar laddningsström och laddningsspänning efter hur mycket batteriet är laddat.
Underhållsladdning under vintern av t.ex. MC-batterier.
Skydd mot kortslutning, polvändning och överhettning.
Ingen risk att batteriet överladdas.

Mackan  Obestämd

post-10000865-1394235864,584_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Verkar vara precis rätt laddare för jobbet. Den laddade andra batterier OK, och ditt batteri var i stort sett nytt.....  *kliar mig i huvet* Vete f-n vad som hänt här.

Retsamt eftersom ett nytt batteri kostar en slant. Det kan ju vara så att de andra batterierna var öppna så gasen kunde komma ut fast laddaren körde på för mycket.

Svårt att klaga direkt, man kan ju provköra lite om du vågar; sätt på laddaren igen på ett annat batteri, mät spänningen då och då och kolla om det bubblar mycket nere i cellerna. Spänningen ska gå upp till typ 14.4 V och sedan stanna eller sjunka lite när laddaren går över på underhållsladdning vilket den ska göra inom typ ett dygn. Bubblandet ska vara måttligt.

Någon annan batteri-guru på forumet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kontakta Tudor och höra vad de säger. Antagligen gör namnet Biltema att inga garantier eller dylikt gäller längre på batteri och kringutrustning, men du får kanske ett besked om det är batteri eller laddare det är fel på. 

Säger Tudor att batteriet var felfritt så är det bara kontakta Biltema med informationen att Tudor menar att Biltemaladdaren sprängt batteriet. Dessvärre får du antagligen bara en ny laddare och får köpa nytt batteri själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sprack det?

Var det en riktig vätgassmäll? Dvs en explosion där knallgasen tänds av t.ex en cell som frusit sönder under vintern och fått den elektriska kretsen lite osäker. Gnistbildning kan då tända batteriet inne i cellen med en skaplig smäll som följd.

Underhållsfritt låter bättre än vad det är annars. Risk att vid gasning trycket blir för stort så batterikärlet trycks sönder. Det är ju inga tryckkärl precis. Då skulle de vara runda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det möjligen vara så att batteriet stått urladdat/dåligt laddat länge, och att det frusit ?  Ett urladdat batteri fryser redan vid ett par tre minusgrader.

Ett annat alternativ är att det gått ner sig så att en eller flera celler blivit kortslutna. Då kommer laddaren tycka att batteriet har väldigt låg spänning och skjuta på allt den har. Övriga celler får då alldeles för hög spänning, bli varma och gasar utav bara sjutton.

Inget av alternativen är laddarens fel. Inte heller batteriets, utan får snarast skyllas på batteriägaren Flört. Ett blybatteri som laddats ur så att det ligger under 11V eller nå't olastat och fått stå så en tid, kan man ofta i princip betrakta som skrot. Spelar ingen roll om det är från våren 2008, genom att låta batteriet stå urladdat kan det förstöras om det så bara är en månad gammalt....

(Men om det var bara lite halvdåligt laddat eller verkligen just nära dött framgår inte av inlägget).



Senast ändrad av IngemarE | 15 april 2009 | 14:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klockrent cellfel, har du garanti kvar är det bara kräva ett nytt batteri av tudor.

Dom brukar ha 2 års garanti.

Det är inte helt ovanligt att celler lägger av helt utan anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag (som är den bror som lånade ut batteriladdaren till Heiner) hade som sagt inga problem att ladda mina batterier.
Mina batterier är slutna och jag laddade batterierna i flera dagar/styck.

Ska Brorsan verkligen behöva kontakta Tudor och reklamera batterierna?
Skulle han inte kunna gå till butiken där han köpte båten där batteriet satt i?

Hoppas att det löser sig snarast så du kan sjösätta snart.

Viel glück!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med min försäljare idag och han ville ha batteriet (som det är) och laddaren för att skickas på kontroll. Det finns fortfarande batterisyra kvar i batteriet och två stora hål i höljet ,,,,, hur sjutton gör jag nu ? Skall jag tömma batteriet eller skall jag försöka transportera det som det är , det både stinker och fräter.

Nu blir väl det ingen sjösättning på ett tag...... suck .

Mackan  Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag skulle nog ta på mig gummihandskarna och släpa med batteriet som det är (precis som han säger) i en plastdiskbalja (utan att skvimpa i bagageluckan eller på finkostymen). Torde vara säljarens bekymmer att ta hand om saneringen (och att ta hand om det gamla batteriet för den delen).

/NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände? Small det ordentligt, eller har det frusit sönder?

Det tar ju inte 1,5 dygn att ladda ett  friskt batteri, som laddats fullt på hösten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det small ordentligt ,,,, det var laddat och har legat i ett förråd(med ca: 10 grader) hela vintern.Smällen hörde jag inte utan upptäckte det på morgonen när jag tittade till det.

Mackan  Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddaren i fråga har testats  vid CTEK:s laboratorium, se artikel i Praktiskt Båtägande (http://www.praktisktbatagande.se/tester/article400157.ece).

Den är ju rätt klen med bara 2,94A som maxström.
Den klassades som idiotsäker då den inte gav någon gnistbildning ens när man kortslöt ledningarna mot varandra.

Jag skulle kollat upp laddaren mot valfritt batteri (rätt enkelt att mäta, vad blir max laddström och max laddspänning innan den går över i underhållsladdning) för att utesluta laddaren som boven i dramat.

 Enda gången jag sprängt ett batteri på riktigt var när jag råkade kortsluta polerna med en fast nyckel på ett nyladdat batteri (massor av knallgas runt batteriet)..då blev resultatet ungefär som bilden illustrerar.

Har mycket svårt att tro att gasbildning (utan gnista) kan spränga ett batteri på det viset.
Ett slutet batteri har ju nödventiler som ska ventilera ut gasen när trycket blir för stort, batterihöljet ska tåla många-gånger-om gastrycket.



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 april 2009 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog kontakt med försäljaren igår och det var inget fel på laddaren.Får ett nytt batteri,sätts in i samband med servicen.

MackanGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst KriK

Härligt när det går så fort!

/KriK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...