Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
karnor

Trimmgivare 290DP 2st

Rekommendera Poster

Hej någon som vet hur givarna justeras enklast på 290dreven.Har en  2 motorig båt där mätarna visar olika vid helt nedfällda läget.Dessutom så tänds den nedersta gröna dioden inte på någon av instrumenten.Har tror jag det gamla fyrkantiga instrumentet med siffror och gröna lampor.

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givarna styrs av kuggbanorna som sitter på styrhjälmarna. Är inte givarnas kugghjul, vid montering, inte i rätt läge så lär instrumenten visa fel.

Ta loss en kuggbana i taget och återmontera så att jacket i kugghjulet kommer i kuggbanans första fördjupning så lär du få rättvisande instrument. (tror jag det var, lättare att se på plats än skriva från minnet (vilket minne?)). mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste lossa styrhjälmen från drevet och fälla ut den max. Leta rätt på det lilla kugghjulet som följer kuggstången på styrhjälmen. En av kuggarna har ett litet hack i sig och ska vara den första som kuggar i första kuggen på styrhjälmens kuggstång.

Lämpligt att göra operationen på land. Även om man i princip (med torrdräkt o cyklop?) och lite svärande kan göra det i vattnet.

Det finns ingen justering i själva instrumenten vad jag vet utan man måste skruva på drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack för svaren,dom så kallade kuggbanden är lite mjuka så man kanske kan få det att liksom kugga över.Hursom så är båten på land så jag skall fixa detta innan så klart.Meka drev med båten isjön har jag provat förut...inge vidare hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre justeringar går att göra om man lossar givaren som går att justera genom vridning.

Det är i grunden en vridpotensiometer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går fint att lätta lite på plastbanorna med kuggar på lossa en liten spårskruv längst ut (tror nog denna är i plast oxå) och lätta på banan så kan du kugga över drevet från trimgivaren börja med ett snäpp i taget. Hade själv ett 290 DP förut och gjorde detta i vattnet (fast det var inte så kallt som nuFörvånad).

Lycka till MVH Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu ställt in båda dreven efter råden härifrån MEN får -4 på den ena och -6 på den andra.Har dubbelkollat och dom sitter exakt lika.Är det till o försöka vrida innefrån för att få det stämma till 100%?Som jag fattar så kan jag väll trimma dreven ändå bara det att det skiljer 2 grader på skalan.Mvh M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju se det som deviation hos en kompass. Där har man en deviationstabell så man vet att man just i denna båt ska styra t ex 173 grader för att komma söderut, 180 grader.

Kolla vad trimmen visar i olika lägen och skriv ihop en liten tabell över några positioner där dreven står lika. Fast oftast använder man väl bara ett läge där båten går bäst...

Senast ändrad av Anders_St | 22 april 2009 | 07:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...