Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
trollarlars

Vad ska jag tänka på då jag startar utombordaren första gången efter vinterförvaring?

Rekommendera Poster

Hämtar båten på lördag och undrar nu om det är några särskilda åtgärder som behöver vidtagas eller om det bara är att starta motorn precis som vanligt?

Motorn är en Mercury F50 EFI och var inne på höstservice innan båten ställdes undan i kallförråd över vintern. Tänker mest på kvarvarande bränsle i slangar, filter etc. ska jag tömma ut det och pumpa i nytankad bensin?

Även andra tips inför vårstart mottages med stor tacksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur höstservicen utförts..oftast finns väl ingen bensin kvar i systemet ?

När jag köpte en liten båt med utombordare (2-cylindrig 7,5 hästars Penta) och skulle starta den hemmavid 1:a gången efter köp gick det inte.

Orsaken var att den var extermt konserverad = motorolja i cylindrarna, vilket kleggade igen tändstiften något ohemult.

Lösningen i mitt fall var att ta ur tändstiften, rengöra dom, dra runt motorn utan stiften i så (konserverande) oljan försvann ur cylindrarna, sen i med stiften och voila! så spann den igång.

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 april 2009 | 20:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn har bara gått 17 timmar och köptes ny förra året. Jag lämnade in den på service i höstas så den ska vara servad enligt Mercurys program för att garantin ska gälla. Jag vet att de bytte motorolja och filter samt växelhusolja samt smörjde diverse nipplar. Osäker dock på om konservering utfördes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den servad i höstas, är det bara att starta och köra. Förmodligen går den hur fint som helst! Flört

Eventuellt kan den hosta och ge ifrån sig lite vit rök från konserveringsoljan i början, men sedan blåser systemet som regel ur sig självt. Har du riktig otur kan du, som ovanstående skriver, behöva torka av stiften. Men det märker du i så fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min E-tec, som konserverar  sig själv (nästan), startade  söndags på direkten. Är alla vätska där de skall vara, är det inget problem att starta och köra :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...