Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Valentina

Hardtop

Rekommendera Poster

Vad har ni för erfarenhet av att montera på hardtop på era Maximer? Har det gått bra? Har hardtopen passat? Tacksam för råd och tips! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du söker lite så tror jag du hittar lite trådar om detta. Jag har monterat taket på min båt och det passade inte nåt vidare. Rutramen var kanske 15mm bredare än taket så jag fick plocka ut rutorna och smalna av rutramen. Dessutom var mitten på rutramen en bit lägre än taket, det gick att lösa genom att sätta täcklister på insidan. Det ska tydligen finnas olika konstruktioner på rutramarna. För övrigt tycker jag om smidigheten med att kunna öppna taket snabbt, dessutom blir ju båten (i mitt tycke) bra mycket snyggare. Man får dock vara försiktig när man öppnar skjutluckan, den kan ganska lätt spåra ur.

post-13759-1394235864,2303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog lite pyssel med det där.Har av vissa hört att det passat riktigt bra men av vissa att det stämmer dåligt..Slutsats: Båtarna är långt ifrån likaGlad.Såg en maxim i dag på blocket som även målat alulisterna svarta,det såg modernt ut på nått vis tycker jag..

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis satt på min hardtopp och passformen va inte direkt tillfredställande. Fick ta ur rutorna och minska ner ramen ca 4mm [max] passade ändå inte, fick slipa ner ramen på utsidan ca 2 mm. I bakkant saknades det 12mm på hardtoppen för att det ska lira.. Inne stämmer inte takvinkeln med rutramen så det vart att tillverka passbitar.

Men nu sitter taket på plats och jag är helnöjd, längtar till sjösättning och första provturen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för goda råd. Nu sitter vår Hardtop på plats. Allt gick braSkrattande. Att den först inte passade på bredden berodde på att framrutan i mitten hade sjunkit inåt. När jag pressade fram rutramen så passade den perfekt. Jag behövde endast slipa lite på aluminumramen. Lite småfix kvar så blir det sjösättning sen hoppas vi.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som ni beskriver, antingen passar det riktigt dåligt (inte alls...) eller så passar det nära nog på perfekt och det har en enkel förklaring; Maxim tillverkades med två tillverkare/leverantörer av rutramarna genom åren och följdaktligen är det den versionen som tillverkaren av hardtopen hade på sin båt (när han gjorde pluggen till hardtopen en gång i tiden) som passar... att få den att passa på den andra rutrameversionen är ingen lätt match, leder till justering av ramar och komplettering av täcklister. Tror att det eventuellt kan vara en förklaring till urspårning av takluckan också?

Personligen hade jag både satt upp hardtop som första punkt att införskaffa till vår båt efter köpet och även bokat en hardtop dom hade i lager hos tillverkaren. Dock fick vi ett infall att prova utan hardtop trots allt och vi är än så länge (två säsonger) helt övertygade om att vi INTE skall ha hardtop av den enkla anledningen att vi är så otroligt nöjda med den öppenhet som det ger att ha det original. Sedan är det guld att kunna ta genvägen direkt till fördäck från passargerarstolen också... däremot skall vi se över lösningen av kapellet när det blir bytesdax!

Med vänliga hälsningar

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag och grannen satte dit hardtoppen så hade vi dom olika ramarna men leveratören av hardtoppen frågade oss vilka ramar vi hade och därmed så fick vi två olika hardtopps som passade på båtarna.Det ända var att man fick trycka ner i mitten på framkant som f.. för att få till det så snyggt som möjligt.Jag monterade även dit en gardin skena som jag böjde till så den passade så man kan dra för gardinen smidigt när man ligger i en hamn. (skenan syns på bilden jag infoga).

// illern

post-7880-1394235890,3546_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...