Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Elpadino

Luckor

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle göra mina luckor till ruffen fina och slipade dem.

Oturligt nog verkade det bara vara faner på ytan och jag kom lite långt ner så en annan yta kom upp.

Vad göra?

Det är något ljust trä under.

Nån som gjort samma misstag och löst det eller nån som har tips på hur jag återställer?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inte så noga kan du betsa det ljusa trät, blir inte perfekt men,,,

Du har plywood som du slipat igenom.

Nytillverkning det enda att göra, om du inte vill betsa.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde samma sak på en båt som jag hade tidigare.

Då gick jag och köpte en burk med Topcoat(vit), och målade luckorna.Jag tyckte det blev ganska bra.

Mvh Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog med mina gamla slitna luckor till en glasmästare och lät dom göra nya luckor i plexiglas åt mig en gång i tiden. Hade kvar de gamla luckorna som reserv men använde dom bara när jag lämnade båten en längre tid.

Med plexiglasluckor blev båten mycket ljusare och kändes större än med träluckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att du blir ruinerad av att lämna in dom på ett snickeri och få på ny faner limmat på dom, dock verkar ciaruds förslag bra tycker jag, skulle dock inte fungera på min båt eftersom folk som ser in i sittbrunnen skulle även kunna se mig sova, eftersom jag har rutor i kapellet...detta vill jag bespara folk...sover utan kallingar och brukar kasta av mig täcket......ursäktaTyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plexiglas kostar skjortan. Beställde material till mina luckor i går 10mm rökförgat ca 0.5m2,  1400:-Gråter.

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var på en bygghandel och letade mahognyplywood som ursprungsluckan var gjord av. de rekommenderade då luanplywood(tror jag det hette). det var betydligt billigare!

Nån som vet nåt om det materialet till en lucka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det duger säkert fint, förutsatt att du lackar luckan enligt konstens alla regler så att du inte får fuktinträngning i den, det är döden för plywood. Helst ska du försegla kapkanterna med marinepoxy innan lackning också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...