wissen 0 Postad 2 Juli , 2004 Hej. Är det någon som haft samma problem ? När den är kall så är den väldigt svårstartad och ger man den för mycket choke så surar den ner sig. Brukar få igång den efter att man har sprutat in lite startgas i förgasarna men det känns ju varken rätt eller så säkert. När den är varm så startar den direkt men får den bara stå i 10min så är den lika seg igen. Dessutom så känns det som att jag får dålig respons på den när jag varvar till den i neutralläge. Tändningen kanske ? Någon som har någon idé ? Har inte gjort annat än att byta tändstift på den så här långt. Mycket tacksam för svar. mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas (Örnvik HT550+ Evinrude 50hkr) Postad 2 Juli , 2004 Kolla så du inte har problem med bränsle slangen så att det finns tryck kvar. Min 50 hkr Evinrude blir lätt sur om man chokar för mycket, men fungerar super annars. Så det är nog ett generellt fel att den blir lätt sur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wissen 0 Postad 2 Juli , 2004 Hej Andreas. Tack för svar. Men hur gör du om den surar ner sig mitt på sjön. Börjar du o skruva ur tändstiften då eller ? För mig händer detta hittils varje gång jag har kört båten. Känns inte riktigt rätt. Tänkte om det fanns något bra knep, typ köra rent den genom att strypa bränslet helt om den surar. likaså om jag låter den stå på tomgång så går den först jämt o sen börjar den tugga allt mer o mer för att till sist dö helt. Kanske kan vara så att den ALLTID får för mycket soppa. Kan det hjälpa om man rengör förgasarna tro ? Ska nog byta luftfiltret också så att det inte är så att den får för lite luft. Brukar det vara problem med tändningen på sådana här motorer ? Ska hem o testa lite nu får vi se. Kom gärna med tips o idéer om vad du tror. Tack sålänge. Trevlig helg. mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas (Örnvik HT550+Evinrude 50hkr) Postad 2 Juli , 2004 Du ska bara behöva choka den vid första starten...Jag får faktiskt aldrig min sur, eftersom jag är försiktig i användandet av choken. Du ska inte behöva använda choken igen efter tio eller 20 minuters uppehåll...Min startar superlätt direkt efter en halvtimmas paus. Har också problem med tomgången (låga varv), att den börjar puffa o stöta o sedan dör. Mycket möjligt att bränsle/luftblandningen är sämre vid lägre varvtal. Två takts motorer har ju en tendens att sota igen vid låga varv. Prova att höja tomgången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wissen 0 Postad 3 Juli , 2004 Tack igen. Nu är det så att jag aldrig chokar den efter 10-20 min uppehåll. Endast vid riktig kallstart och då brukar jag dra den på nyckeln några varv innan jag trycker in choken för att den inte ska sura så fort. Jaja, jag ska skruva lite med den idag får vi se, rengöra förgasarna mm. Hoppas kunna lägga i den idag eller morgon. Trevlig helg mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser