Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Links

Träkärna vid plastning

Rekommendera Poster

Hade tänkt plasta in en träregel i en av båtens bänkar för att kunna fästa en skiva med högtalare. Vad för träslag bör jag välja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att högtalaren inte får utsättas för vatten ,,, vanlig plyfa eller en bit trä (håller i vilket fall ditt båtliv ut i och med att du plastar in den :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

huruvida högtalarna tål vatten eller ej har inte med saken att göra.

Vilket träslag är lämpligt/olämpligt att plasta in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undvik oljiga träslag. Teak och ek är olämpligt till exempel. I Baylinerskrov mfl, sitter inplastade förstärkningar av cederträ. Balsaträ är ju legio. Gran kan jag tänka mig duger bra.

Själv skulle jag nog använt divinycell eller liknande, lättare att forma som du vill ha det. Inte dyrt på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Merparten av marina högtalare är vattentåliga, men bör inte ligga i vatten. Det avgör även valet av inplastat träslag, då trä som är inplastat även kan ruttna om det ligger blött. I detta fall, grundat av din första fråga, var det orsaken till min hänvisning till plyfa eller träbit. I ditt andra stycke frågar du om lämpligt eller olämpligt träslag för inplastning, vilket är en helt annan fråga.

Du vill plasta in en träbit som du senare kan skruva fast något på i båten, jag föreslår därför fortfarande en bit plyfa (bra att skruva i och spricker inte) eller en träbit, t.ex furu/björk/ask, den kan dock spricka och begränsas därmed. Divinycell är jättebra som förstärkning av skrov m.m. är dock osäker på hur bra skruven sitter kvar i längden.

Vilken plyfa? Björkplywood, t.ex.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...