skoffan 0 Postad 14 April , 2009 Är intresserad av en bowrider båt. Men har lite funderingar. vad ska man titta på när man är o kollar på båt? är intresserad av en inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 14 April , 2009 Du kommer nog få massor av bra tekniska tips kring motor och skrov tror jag så jag tänkte nämna två saker som jag själv upplevde som viktiga först i efterhand. (Klantigt kanske... men då slipper du vara lika klantig) 1. Kolla upp skrovnumret så den inte är stulen. Vet inte om det var larmtjänst eller stöldskyddsföreningen...infon finns i en annan tråd här ute. 2. Det är dyrt med kapell, ju fler olika sorter du får med ju bättre är det. Hamnkapell måste du ha för att det inte ska regna in när den ligger förtöjd. Ett transportkapell funkar sämre till det då knaparna är dolda under det. Ett biminikapell är underbart en solig dag. Ett körkapell/softtop är bra kalla, regniga dagar. Gärna kompletterat med en bakre del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stkkc 0 Postad 14 April , 2009 Hej Kolla så att den är CE-Märkt. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 14 April , 2009 Ta med någon som har ägt och servat sin båt i några år som bollplank, det man minst av allt skall folkusera sig på är finisch, den går alltid att få till i efterhand... Bollplanket kan vara skillnad mellan ett motorbyte (drabbade mig) och en mindre problemfri sommar. Motortimmar kan vara av väsentlighet, men bara om den är servad fackmannamässigt. Korrosion på drev och motor, titta in i elskåpet (brukar skvallra om fackmän eller amatörer har varit framme. När ni kommer dit skall motorn vara kall, många varmkör för att den skall vara lättstartad och ryka mindre. Kolla motoroljan, motorrum läckade och allmänt rent. Sist men inte minst, det finns två ggr en båtägare är lycklig, när båten är köpt och när den är såld. Be att få ta del av kvitton (för säljaren ett bra försäljningsargument) för köparen en bild på vilka kostnader som har funnits och vad som har varit eventuella problem. Min far (Mellerud) har en Searay med inombordare (bensin) som har gått ca 10-15 tim per säsong. Han har snackat om att sälja (tror att det är en 18 fotare, men kan vara en 21:a) I hans fall är det åldern (över 70) som är orsaken. Ny i sjön = ca 47 knop. Den har gått i Dalsland kanal i alla år... Kan förmedla kontakten om du är intresserad och om han vill sälja. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegas65 0 Postad 14 April , 2009 Köpte en båt en gång... Kollade oljan. Såg fin ut. Efter 30 minuter på sjön gick topplockspackningen och oljan var inte så fin längre... Så även om man kollar och allt låter bra så kan det gå åt h-vete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser