Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
landgren

Topplock MD21.

Rekommendera Poster

Hej. Hur många MD21 ägare är det som drar topplocksbultarna före varje säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar då inte röra min...29onde sommaren nu som motorn ska göra rätt för sig..pepparpeppar.... det kommer så klart att funka lika bra som vanligt,det är en fantastisk motor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte detta var en jätteintressant fråga, läste detta själv för första gången i helgen att det skall göras varje säsong, blev så intresserad av frågan så jag kontaktade förra ägaren och frågade hur han hade gjort:???????, han fattade noll komma noll, mindes dock att firman som totalrenoverade motorn 2002 kom ut till båten och efterdrog toppen efter ett par dagar, eller om det var veckor. Var dock inte nöjd med detta svar utan slog en signal idag till en välrenomerad verkstad här i Götet, hans svar var bara att det var rappakalja, han har också en MD21B i sin båt som han har haft i sin ägo sen den var ny 1981, och han har aldrig efterdragit någon topp på den. Förövrigt så byter han CAV filter bara var 5.e säsong för dessa håller ca:2-3 tusen liter...för övrigt hade hans motor gått ca:6500 timmar.....? frågan är om överdriven omvårdnad lönar sig i längden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är det inte sträckbult som på bilsidan på peugoterna,behöver aldrig efterdras och gör man det förstörs vitsen med sträckbult.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

xd2s och xd3te dvs personbilsidans turboversioner av gamala md21 har sträckbult och dessa dras en gång och materialet i bulten ger med sig något dvs sträcker ut sig. skulle man använda bultarna en gång till så är redan sträckgränsen nåd och risken finns att de går av. slog lite i tabellen och 15 kg är det på personbilsmotorn. troligen är det vanlig bult på marinsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst nånstans att det efterspänns en gång efter öppnad topp genom att lossa bultarna och dra dem enligt moment.

Finns nån pdf-version av manualer nånstans?

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst nånstans att det efterspänns en gång efter öppnad topp genom att lossa bultarna och dra dem enligt moment.

Finns nån pdf-version av manualer nånstans?

/M

Märk upp bultens läge. Lossa ett kvarts varv, dra till 70 NM eller samma läge enligt schema. har du inte specialverktyg måste du lossa ventilbryggan. Ventilerna måste du ställa när du dragit toppen.

post-70626-0-09948500-1472651373_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser dethär specialverktyget ut? Nåt man kan smida till själv?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...