Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Myran-21

lagning polyester

Rekommendera Poster

Hej,

Har lagat en frostsprängning i skrovet, nere vid kölen.
Det verkar rinna in vatten meelan köl och innerskrov, och jag funderar nu på att hälla i ca 5kg blandad polyester längst fram i båten för att sedan luta båten bakåt och låta polyestern rinna ner i eventuella hålrum kring kölen.

Någon som provat något liknande?
Båten låg på land hela förra säsongen, så den är nog hyfsat torr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,tror inte det funkar,enklast om du hittar sprickan från utsidan,slipa djupt,å plasta igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Gusta - det är inget bra förslag.

 

Det som ger styrka i en plastbåt är glasfibern. Plasten har man bara för att omskula och hålla ihop. Hamnafr alla de 5 kg på ett ställe kan det bli oerhört varmt. Dessutom kommer en sån stor ansamling av polyester att spricka.

 

Hitta läckan på utsidan. Slipa med en stor utfasning. Laminera med glasfiber och polyseter.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan lagat utifrån, det jag vill hindra är att vatten i båten kan tränga ned runt kölen mellan inner och utterskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en plastsnipa från 1971 du har. Då finns det väl knappast nått inner och ytterskrov. I aktern som du visar bilden på är det ju en liten köl. Har det blivit frostsprängt så att kölen spruckit så är den antinhen väldigt tunn i skrovet eller väldigt dåligt ihopskarvad mellan skrovhalvorna.

 

Om du slår i polyseterplast som du skrev  om så kommer, förutom de problemen jag tidigare nämnde, du inte få nått fäste i det gamla skitiga matrialet. För en god vidhäftning är slipning a och o. Hoppas att du slipat ordentligt när du lagade skadan från utsidan.

 

Jag brukar inte tala så varmt för epoxy, men för en sån här skada hade jag nog använt det i stället för polyester.

 

Jag tror det är bättre att du satsar på att montera en dyvika på den lägsta punkten, så att du kan få ut allt vattnet på hösten.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. värmeutveckling i härdplast:

Epoxi fäster på det mesta, men även relativt liten mängd med liten kylande yta (typ en plastmugg) kan bli extremt varm vid för snabb härdning.

Har själv nästan smält en sådan mugg med kanske 15 cl epoxiblandning med aningen för mycket härdare i, hann inte ens applicera den (brände dock fingrarna).

Så ta det försiktigt, många små laddningar med lite tid emellan i stället för en stor batch är receptet om man nu ska köra det racet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en plastsnipa från 1971 du har. Då finns det väl knappast nått inner och ytterskrov. I aktern som du visar bilden på är det ju en liten köl. Har det blivit frostsprängt så att kölen spruckit så är den antinhen väldigt tunn i skrovet eller väldigt dåligt ihopskarvad mellan skrovhalvorna.

Jag kanske inte använder rätta uttrycken, men under motor och axel samt under durken är båten plastad, mellan den plasten och ytterskrovet ligger som jag fattar det en bly / betong köl inplastad. endast från längst fram i fören verkar(ser det ut som) kan man kommer ner emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...