Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Jole

Impellerbyte Yamaha 2hk, hur dela axel?

Rekommendera Poster

Efter att med forumets hjälp fått motorn att gå som en klocka är det dax fär impellerbyte.

Jag har delat riggen, öppnat pumphuset och även med största lätthet fått impellern att glida upp ur pumphuset men sedan blir det stopp. Drivaxeln är nämligen ett antal mm tjockar några cm ovanför pumphuset vilket medför att man inte bara kan låta pumphusets övre del samt impellern snyggt och prydligt bara glida av uppåt längs axeln. Det måste med andra ord gå att få loss axeln. Har söktt i detta och andra forum men kan ej hitta lösningen.

Någon som vet?

Bör  kanske påpeka om att denna -86:a inte är växlad.

Tack på förhand

Jole

Senast ändrad av Jole | 14 april 2009 | 10:21

post-10004994-1394235863,1274_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en mariner 2hp från ca 82, på den tiden var mariner och yamaha samma motorer. På min motor öppnade jag växelhuset och tog bort piniondrevet, för att sedan dra ur drivaxeln ur växelhuset. Det var inte svårt, drevet satt bara med en låsring och vipps så var axeln ur. Kanhända behöver du en ny packning till växelhuset efteråt.

mvh Waxolm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt tips Waxholm4. Det stämmer. Jag lyckades via ett annat forum få tag i en länk, se nedan, som avser Mariner och vad jag kan se är identisk med min Yamaha.

Tog i vart fall i går och fick isär växeln enligt nedan. Det gick mycket smidigt ( och var kladdigt).

Så här gick det till, se även bild:

1, Tömde växelhuset på all olja (trodde jag)

2, Drog bort den lilla brickanA, som säkert har en fin benämning, från axeln E. Torkade därefter upp all olja jag misslyckats med att få ut under steg 1.

3, Drog därefter försiktigt upp axeln och fick då delarna B, C och D i handen.

4, Axeln är nu fri och samtliga delar går nu att får bort.

Länk Mariner : http://www.inadee.co.uk/marineroutboard.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det löste sig så snabbt.Och en STOR ELOGE till dig JOLE för en bra beskrivning vad det var som löste problemet.Jag tycker det skulle vara LAG på detta forum om alla problemlösningar i alla trådar kunde avslutas på detta sätt.Ha en bra dag. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...