Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Micke_40

polyester och härdning

Rekommendera Poster

undrar om det stämmer med 1-1,5% härdning till 1kg polyester,motsvarar det då 10-15 ml härdning? detta är första gången jag ger mig på detta vill vara säker på att det blir rätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter väl bra, densiteten är nog ca 1. Men skall du blanda så mycket som ett kg åt gången. Givetvis kan man göra detta men betänk att brukstiden inte begränsad. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om 1kg är mycket eller inte beror väl på hur man ser det... När jag jobbade med att bygga båtar var det väl sällan satserna var mindre än ett par kilon. Men då kan man ju inte stå och fumla med en liten löjlig pensel eller leta upp verktygen efterhand som dom behövs - Det gäller att ha allt som ska användas framme, och att använda en roller för att applicera polyestern... Men jag kan hålla med om att 1kg är lite väl stort för en nybörjare.

Senast ändrad av Flummo | 14 april 2009 | 08:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kommer inte att använda så mycket tyckte det var lättare att räkna ut hur mycket härdning som skall blandas när man delar upp det

mvh micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre att ha i för lite, än för mycket, dessutom är det relativt svalt ute. Jag är inte så noga med blandningen utan kör med ögonmått (skvättar). Torktiden brukar bli ca 30 - 45 minuter när utomhustemperaturen är runt 20 grader i skugga. Problem uppstår oftast vid hängande våder, men rollar man ordentligt, så sitter det kvar.

Blanda hellre fler gånger, än en stor gång, tänk bara på att snyta pensel och roller, så att inte den gamla plasten ligger kvar, då kan det härda tidigare.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...