Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Eken

Epoxy behandling

Rekommendera Poster

Har strykt 6 lager epoxy primer på båt botten...Är det bara att lägga på bottenfärg ovanpå eller måste man stryka nåt annat ovanpå innan man bottenmålar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur länge du har väntat (har epoxin härdat för mycket kan du få problem med vidhäftningen) och vilken bottenfärg du tänkt använda.

Jag har målat min botten med internationals gelshiels 200 och väntade flera veckor med att måla på bottenfärgen (international cruiser) och det har resulterat i att färgen flagnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok hur länge kan man vänta tills man måste stryka på bottenfärgen då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller själv på med behandling av botten och ska epoxi behandla, på den epoxi jag köpt så står det på burken vilken min och max tid som gäller, om denna information inte står på din färg så bör du kolla med försäljaren. Vid gällande temp. Ca. 10-12 grader så måste jag måla med min bottenfärg inom ca. en vecka, annars blir det till att slipa.

//Örjan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För international gelshield 200 har du mellan 24 och 4 timmar på dig beroende på vad du målar på och vad för temperatur det är.

Läs på ordentligt innan du börjar annars kommer du ångra dig ordentligt. Misstänker att det inte bara är international som har gott om information på sin hemsida...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar på att det ska vara mellan 24 timmar och 4 dagar... eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min burk med epoxy primer stod det bara att den var övermålningsbar efter 12 tim vid 20 grader.

Stod inget om att man måste bottenmåla inom några tim eller dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis flyttat och hittar inte på rak arm boken plastbåtsvård. Den är lite knepigt skriven, men innehåller en hel del matnyttigt om det här, så den rekommenderas. Den är inte dyr och kan säkert gå att hitta på ett bibliotek.

En modernare variant av samma bok är vårda din plastbåt av samma författare (vilket jag inte har förstått förrän nu), som jag inte har läst. Men den innehåller väl förmodligen ungefär samma material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxy målar man ju i flera lager,

jag har precis målat första lagret (förra helgen) å skall måla igen i morgon. Måste jag då slipa epoxyn lite för att nästa lager skall fästa eller gäller det bara bottenfärg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Köp Båtnytt Aprilnummer 2009 där framgår det klart och tydligt hur man ska göra. Allt måste göra i ett svep när man väl satt igång.

Det är en artikel där om bottenmålning med med epoxigrund där.

Henrik

Senast ändrad av henriknil | 16 april 2009 | 17:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...