Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Bosse

Sandstränder i Stockholms fantastiska skärgård???

Rekommendera Poster

Gäst Bosse

Är det någon som har koll på var man hittar sandstränderna i Stockholms skärgård? Vi är från Sundsvall men har seglat i Stockholms fantastiska skärgård i tio år. Nu har vi små barn och de uppskattar som ni vet sandstränder, men var finns de? Kopiera och fyll på nedanstående lista, så har vi snart facit:-): Sandhamn Torsviken på Gällnö Utsidan Bullandö Marina

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandhamn Torsviken på Gällnö Utsidan Bullandö Marina Nåttarö Grisslinge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bosse

Tack ska ni ha!! Vi får hoppas att listan fortsätter att växa...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nisse

Dalarö vid gästhamnen. mycket långgrunt. Nås via bro över kanalen. Vattentemperaturen är f.n. bara 12 - 15 grader så det vill till att ungarna ä tåliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lennart

För många, många år sedan hade Båtnytt (tror jag) i 2 st olika nummer sammanställning över en hel del sandstränder i hela Sverige, både ost- och västkust, och vi seglade precis som ni delvis efter dessa listor när barnen var små. Återkommer om jag lyckas hitta mer om artiklarna i någon gömma. Själv skulle jag gärna vilja se en motsvarande sammanställning över sandstränder i Åland-Finland, någon som vet om det finns? Även som vuxen är det ju inte helt fel att få plaska runt och leka lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lennart

Ursäkta dröjsmålet, men i smb m båtuppläggningen sistlidna helg fann jag artiklarna om sandstränder: De är 2 stycken, båda från tidningen Vi båtägare: 1. Nr 9/78: 37 kända och okända sandstränder i Stockholms skärgård. 2. Nr 9-10/79 Sandstränder för båtfolk, omfattar 48 sandstränder på ost- och västkusten. Vi har inte på ngt sätt besökt samtliga dessa 85 stränder, men en hel del ffa i Sthlms skärgård: En del är stora, andra pyttesmå, inte nödvändigtvis möjliga att direkt angöra med segelbåt, trots att vi på den tiden hade skärgårdskryssare som är ytterst lämplig för långgrunda stränder. Men det blir en kul semestertur att beta av några av dessa stränder under småbarnstiden, dessutom uppskattar vi själva ännu som vuxna att bada på en riktig beach. Ser fram mot att få motsvarande tips om ytterligare sandstränder, särskilt i SV Finland inkl. Åland där vi mestadels semesterseglar nuförtiden. Tidskrifterna ovan torde vara möjliga att finna i arkiv på de flesta större bibliotek. Jag har tyvärr varken kunskap eller utrustning för att scanna eller maila artiklarna, men lämnar gärna ytterligare upplysningar per mail. Utöver dessa listade sandstränder finns det förstås åtskilliga öar med namnet Sandskär där man nästan alltid finner fina stränder. Snart bara 7 mån kvar till sjösättningen! MVH Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst varg

Utö! Utö är fullt med sandstränder. En av dom finaste i sthlms skärgård ;) Men den ligger på militärens skjutbana det är den enda nackdelen. Men det går att åka dit när dom inte är där. Väldigt fin strand :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Björkvik på Ingarö (går även att komma till med buss...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kan rekomendera Stora sandön utanför Värmdö. Jätte fina stor strand där jag brukar köra upp båten på stranden. Väldigt barnvänligt är det. Ganska långgrunt, kan gå ut ganska långt beroende på vilken del av stranden man ligger. Finns även några mindre vikar med små stränder. Vil man gå på fin middag så är det bara åka rakt över fjärden å hittar man Grinda = goo mat.

Lycka till i sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CoolHEJ på er! jo du om du tar med dig en säck sand till ditt smultronställe så

får ni ju eran egen sandstrand, den är bra att ha med i ruffen.

försök ta er till Ingmarsö södra, förflytta er några hundra meter österut och ta in vid en vik,

där finns det massor av fin sand. 

på ingmarsö finns det livsmedelsbutik,restaurang,ålabod,mack,övernattningsförmåga och vacker natur. det skall finnas minst 4 vita rådjur på ön

en ö i skärgården jag kan rekomendera med högsta betyg

Lycka Till!Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...