Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Kenneth_S

bäst att använda vid tvätt av kapell...?

Rekommendera Poster

Kapellet är lite smutsigt och behövs således tvättas: Vilket är bästa och skonsammaste sättet att tvätta kapellet? är det vanligt vatten och yes diskmedel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om kapellet är hyggligt nytt skulle jag fundera innan jag gav mig på några hokus pokus kurser hemma. Ett kapell är ju en hyggligt stor investering framförallt om man pratar om ett heltäckande kapell i det fall dörrar saknas till salongen. Det finns ju proffesionella firmor såsom Ren Tvätt, Henningsson m. fl som har detta som sin proffesion så varför chansa.

Men för allt i världen, håll högtryckstvätten långt i från kapellet (och även teaken) om Du inte vill förstöra detta totalt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men för allt i världen, håll högtryckstvätten långt i från kapellet (och även teaken) om Du inte vill förstöra detta totalt

Nej för tusan hakar, inte skall jag gå på med högtrycken...Cool jag tänkte mig enbart att tvätta med skurborste och såpa eller diskmedel, och skölja av med slang... Om det är bra för kapellet att göra så, eller om det är rent förkastligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om duken är av Markilux som är den vanligaste förekommande på marknaden så är den uppbyggd av ployakryl som är genomfärgad, duken är i de flesta fall impregnerad mot mögel och svamp. Och det är inte så, att de inte tål traditionell tvätt med ex fintvättmedel i 30c. Mitt förslag om Du vill göra det själv är att blötlägga det i en balja/badkar med fintvättmedel i cirka 6 timmar, och därefter göra rent med en mjuk svamp.
Du skall sedan försöka skölja detta rejält med färskt vatten och avsluta sköljningarna med något tvålneutraliserande medel (ättika utspätt till ca 10%) fungerar också bra. Men som jag nämnde i förra inlägget finns inga garantier för att det blir helt tätt, för starka kemikalier mattar också rutorna. När det gäller mögel svartprickigt kapell skall man om jag inte kommer ihåg fel nyttja något slags desifisionsmedel, kolla med din båttillbehörsaffär just om detta.

Sedan kommer det trickiga för varje gång man gnor på duken även med milda medel urlakar man inpregneringen och bör uppdatera detta.

Till detta finns många olika typer av undermedel ofta silikonimpregneringsmedel för textil. Detta görs bäst när duken sitter uppspänd på båten och fullkomligt torrt innan behandlingen kan utföras. Nu finns det både dusch modell och för pensel strykning, dusch är bekvämt men näst intill hopplöst när det blåser det minsta så pensel modellen är bäst
Impregneringen påföres bäst med en flat, mjuk pensel på utsidan. Om Du inte kan göra det inomhus kolla progosen för vädret då impregneringen fyller sin funktion först när materialet är helt torrt/härdat ut. INGET impregneringsmedel på fönstren. Typ renoveringsinpregneringar som finns har en annan uppbyggnad och blir feta vilket lätt kan skapa att kapellet blir skitigt snabbt framförallt på ljusa kulörer.

Så med andra ord om Du står ut med baltandet så är det absolut inga problem att tvätta med svamp, fintvätt i maskin men som sagt tänk på att alla kemikalier och mekanisk påverkan sliter på kapell, trådar, rutor m m. Det är ju även ide att tvätta av kapellet med en svamp försiktigt även under säsongen ´ så man inte låter allt nedfall gro in i duken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för utförligt svar!

Läste på någon sida att kapellet inte skall impregneras i onödan om det är ett nytt kapell..de rekommenderade att vänta i 5-6 år innan impregnering p g a att fibrerna nöts vid varje impregnering så att kapellet istället går sönder... vårt kapell är nu 3 år gammalt, så vi kanske bör vänta med just impregnering och bara skölja med vanligt sötvatten och borste...

NOTE: Redigerat p g a stavfel!

Senast ändrad av Keddy | 14 april 2009 | 10:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det har Du helt rätt i, stanna vid en enkel av tvättning och kolla tätheten i början på säsongen. Det kommer i vilket fall inte forsa in vatten utan om det konstateras att det läcker välj en vacker sommar dag (för det kommer väl sådana i år?) och tvätta av kapellet samt impregnera detsamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...