Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
beow

Svarta smutsränder i gelcoaten

Rekommendera Poster

Har vertikala svarta smutsränder på friborden som jag försökt tvätta bort med vanlig super cleaner (International). Det har inte fungerat. Verkar som tidigare ägare har förseglat coaten (med nano sealer tror jag) utan att först ha fått bort dessa ränder, för det hjälper inte hur jag gnuggar, de går inte bort i alla fall.

Nån som vet hur man kan få bort ränderna? Räcker det med gelcoat cleaner? Såg att biltema har något som heter black streak remover, verkar ju passande men är det nån som har erfarenhet av dessa eller liknande? Är nybörjare på båtvård och skulle gärna vilja få lite tips om detta innan jag förseglar med tc nano.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är att överskatta nano-sealern. Mina smutsränder brukar nog mest sitta i gammal vax, men det brukar vara jobbigt att få bort dem ändå, även om jag tycker att det går om man gnor på. Försiktig rubbing borde få bort dem om inget annat hjälper. Oxalsyra kan man nog också bleka bort dem med, du borde kunna hitta flera tips på det här temat om du söker i forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rönnkvist båtbotten tvättmedel fungerar perfekt utan att du behöver gnugga, spruta på vänta..vänta...spola av, borta.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka medel kvalar in för rubbing?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns hur många rubbingprodukter som helst.

Autosol och alla kända båtvårdsmärken har det. Polish kan funka också - är ju enkelt sett - Rubbing blandat med vax.

Just nu använder jag Turtle Marine-serien.

http://www.turtlewax.nu/      Råd&Tips - Båtvård. 

Cleander! Ingen rubbing - behövs inte.

Om du använder den så kan du direkt gå på med Sealer efter rengöringen.

Lycka till! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag tror jag fattar galoppen nu. Tvättning har jag gjort, noggrannt! Ska köra lite rubbing sen och sen på med min TC nano. Det låter som en plan! Tack för hjälpen.

Wax on, wax off som Karate Kid säger...Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, körde med Internationals gelcoat cleaner nu i helgen. ujujuj vilken effekt. funkade kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyrt sätt att rengöra med oxalsyra.

Finns en hel del trådar om hur man kan använda oxalsyra direkt,

(Oxalsysra är den verksamma beståndsdelen i Gelcoat cleaner)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. att försegla smuts under vax så lyckades jag med samma sak.

Använder AutoSmarts produkter och hade små svarta prickar som jag trodde skulle gå bort iom att jag vaxade/gick med polish över dem. De gick inte bort så jag fick istället skrapa bort dem. Inga problem alls där jag inte hade vaxat, men där jag gått på med vax och maskin så låg det som glas över och det gick inte att få fäste och skrapa bort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...