Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
PantellicA

Krånglande bilstereoinstallation i segelbåten

Rekommendera Poster

Hej!

Kort om problemet; Nya bilstereo, netonnet, inga konstigheter. Kopplat gul röd till pluspol och svart till minuspol enligt anvisningar via min säkringspanel. Larmdioden blinkar som den ska men när jag trycker igång den så lyser displayen upp 1-2 sekunder innan den slocknar igen, ytterst frustrerande. Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Elsystemet är ett isolerat system i en segelbåt med utombordare (som ej är ansluten till systemet). Kan det vara något jordningsfel? Hur jordar man i en segelbåt annars, inte som i en bil direkt? Krämen i batteribanken är tillräcklig.

Väldigt tacksam för input här!

MVH /Sevve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilstereons chassi är anslutet till minus plinten.

En bilstereo jag kopplade in krävde att minnes skulle få spänning innan den andra matningen slogs till. Tanken var att det skulle kopplas via tändningslåset.

Prova in minnes först och sedan matnings och se om det hjälper.

Oftast är minnes gul och matnings röd, dock inte alltid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har tillgång till ett mätinstrument kontrollera att du har 12V på även när du sätter på stereon. Det är rätt vanligt med spänningsfall när man belastar uttaget i säkringspanelen. En modern bilstero kan dra rätt mycket ström och det gör att spänningsfallet blir större ifall man har oxiderade anslutningar eller för klena ledningar.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortslutning i ngn högtalarkabel ?? Prova om du ändå har mätinstrumentet med dig

Det jag funderar på är att den inte drar massa ström före den blir belastad med hög volym (eller kostsluten kabel) Men oxiderade kontakter är inte otänkbart scenario i en båt tyvärr Vet en dieselvärmare som kostade förmögenhet i reparationer och det visade sig vara oxiderad skarv på matarkabeln till glödstiftet

Har haft ett liknande fel på en bilstereo slutade tyvärr med att den var defekt hoppas inte detta är fallet hos dig Har du möjlighet att testa någon annanstans om du inte hittar något fel i båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle prova att koppla den till ett annat batteri.

T ex om du har ett bilbatteri står i garaget eller liknande. Koppla in gul, röd och svart och se om den funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...