stefangbg 0 Postad 13 April , 2009 Hej, Någon som har erfarenhet av hur man får bort att båten slingrar sig i farter ca 5 knop. Båten är en daycruiser på 6,30m lång, 2,40m bred penta 290 DP och toppar över 40 knop, går underbart när den börjar plana. Problemet är just när man skall gå genom trånga passager där man måste ligga i 5 knop typ. Har läst att trimplan kan hjälpa genom att båten tror att den är längre än vad den är? Är det någon som har någon erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 13 April , 2009 Min erfarenhet av planande båtar är att de slingrar sig vid låg fart. Jag satt själv och rattade emot i början men grejen är att inte ratta för mycket utan att låta båten slingra på. Den kommer tillbaka till kursen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 13 April , 2009 Finns inte mycket att göra som sagt var. När jag har trimplanen NERE så inbillar jag mig att den slingrar lite mindre. Du kan läsa lite mer på denna tråd om liknande diskussioner. länk. Senast ändrad av Treudd | 13 april 2009 | 19:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 April , 2009 Tyvärr, planande båtar med tvärt avhuggen akter slingrar. Ett hydrodynamiskt faktum. Annars blir det att skaffa en snipa o låta bli planingen. Har samma symptom på min 3.1x9.5 m, så snacket om att Duoprop tar bort slingrigheten är helt fel. Om jag drar ner mina trimplan max så blir det (lite) bättre. Annars lär man sig efter ett tag att börja styra emot redan innan fören sticker iväg, Då kan man få framfärden att se någorlunda rak ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 13 April , 2009 Instämmer, slingrigheten finns på alla snabbgående planande båtar. Dock är min båt ett näst intill undantag, den går väldigt rakt per låga hastigheter jämfört med andra. En teori är enligt mig är att ju mer proppelleryta man har, destomer turbulens får man (detta har också med ett varierande vartal). Detta säger antagligen många emot, men det är bara en lös teori. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 13 April , 2009 På min förra båt hjälpte det att montera hydraulstyrning, sen gick den spikrakt! Verkar som flexet i teleflexstyrningen förstärkte svängningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 April , 2009 Ju mer v-bottnad, ju mer slinger har jag hört. Plattbottnade planande båtar lär vara bättre när det gäller slingrigheten i låga farter, fast det medför ju en massa andra nackdelar så det är knappast ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 13 April , 2009 Ett trimmplan ner, det andra uppe så slingrar den mindre, höger eller vänster får ni prova er fram till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 13 April , 2009 Autopilot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 April , 2009 Hej Testa det som Erik skrev,tryck ner ett trimmplan så vill båten gira lite av den anledningen och då får du styra emot lätt åt andra hållet. det blir inte lika vinglit då. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 14 April , 2009 Instämmer. Samma fenomen som när man flyger flygplan. Och ju mer man styr emot, desto värre vinglar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oSci 0 Postad 14 April , 2009 Slingrar? Är felstyrningen konstant när du håller ratten rakt, eller slingrar den för att du hela tiden kompenserar med ratten? Min Fjordling slingrar för att den är överkänslig i låga farter, men det kallar jag inte slingrighet utan just överkänslighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 April , 2009 Hittar inte inlägget just nu, men har läst på MG att kölvattnet efter en planande båt i låg fart slår fram och tillbaka ungefär som en flagga i vinden. Och vrider då båten åt sidan lite slumpmässigt och ganska irriterande. Har inget med typ av drev eller glapp i styrning, även om det förstås kan göra vinglandet värre. Det beror på skrovformen och bara är så. :-( Bägge trimplanen max nere tycker jag hjälper litegrann, men inte helt. Senast ändrad av Anders_St | 14 april 2009 | 13:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 14 April , 2009 Jag har hydraulstyrning, motorn sitter stumt och det slingrar ändå. En bekant har en Storebro J32. 5 ton. 2x260 häst, vattenjet. hydraulstyrning. Den slingrar som attan i låg fart. Jag tror inte att det spelar någon roll vilken styrning man har. Skrovformen avgör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 14 April , 2009 Suck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 14 April , 2009 Testade med ett trimplan ner på min slingerfarkost också (mellan 4-7 knop). Blev mycket bättre. Men riktigt bra blev det när jag kör på en motor (har dubbelmontage). Förmodligen för att man då får kompensera med styrningen. Knepigt nog drar det även mindre bränsle, trots att man får kompensera med styrningen....(än med två motorer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefangbg 0 Postad 14 April , 2009 Tack för alla svar hittills. Båten slingrar när jag håller rak kurs med ratten utan att kompensera. Det är styrservo med styrsnäcka på den så det är ingen vajjerstyrning går det att förbättra på något sätt med hydralisk styrning eller nått? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strandhuggarn 0 Postad 26 Februari , 2017 (redigerade) Hej, efter att ha brottats med samma dilemma under en tid började jag forska och fann slutlingen svaret. Det beror på den så kallade Karman effekten, googla på "Karman vortex street" på video, så ser du hur det förhåller sig. Hur det avhjälps finns på xxxx.xxx Mvh Mats Redigerad 6 Mars , 2017 av stavhammar Reklam och spam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 27 Februari , 2017 Hej, Någon som har erfarenhet av hur man får bort att båten slingrar sig i farter ca 5 knop. Båten är en daycruiser på 6,30m lång, 2,40m bred penta 290 DP och toppar över 40 knop, går underbart när den börjar plana. Problemet är just när man skall gå genom trånga passager där man måste ligga i 5 knop typ. Har läst att trimplan kan hjälpa genom att båten tror att den är längre än vad den är? Är det någon som har någon erfarenhet. Kanske hjälper att med trimplanen trycka ner fören Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strandhuggarn 0 Postad 1 Mars , 2017 (redigerade) Hej, Någon som har erfarenhet av hur man får bort att båten slingrar sig i farter ca 5 knop. Båten är en daycruiser på 6,30m lång, 2,40m bred penta 290 DP och toppar över 40 knop, går underbart när den börjar plana. Problemet är just när man skall gå genom trånga passager där man måste ligga i 5 knop typ. Har läst att trimplan kan hjälpa genom att båten tror att den är längre än vad den är? Är det någon som har någon erfarenhet. Kanske hjälper att med trimplanen trycka ner fören Det dämpar girandes något, men beroende på båt, last, fart, så blir det rackarns fenomenet kvar i olika stadier. Kolla på filmerna på xxxx.xxx där syns skillnaden med och utan stabilisatorer. Skeppohoj // Redigerad 6 Mars , 2017 av stavhammar Reklam och spam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 1 Mars , 2017 Ursprungstråden är 8 år gammal! Trots det är det väl så att båtskrov är kompromisser och du har valt att köpa en båt som är gjord för att gå fort. Det innebär att egenskaperna i lågfart inte är de bästa (slingrig gång, fören upp mot himlen osv.) Min snipa däremot går utmärkt i lågfart men skulle nog inte vara kul i 40 knop. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 1 Mars , 2017 Hur ser stabilisorerna ut och vad kostar dom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 2 Mars , 2017 Min mindre båt (8 x 2,7 m) går absolut rakare med dp än sp. Sedan har ju trådstartaren ett 290-drev som ju är notoriskt sladdriga med sina tre leder innan man är inne vid styrningen – redan "normalglappet" är ju flera grader. Förståeligt att det fungerar med att skeva med trimplanen, då spänner man ju så att säga upp styrningen vilket eliminerar glappet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser