Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
s-1027706

Hammerglass/båtrutor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vet att de flesta använder polykarbonat, makrolon eller lexan till sina rutor. Och att de inte spriker och blir dimmiga av sol... men är det någon som har använt hammerglass och går den och böja? Mina rutor är välda till formen. För delan med hammer är att det är polykarbonat plast men med ett kisel lager på utsidan som gör att de är nästan lika reptåliga som glas och tål lösningsmedel osv. Det vore perfekt om dessa går att ha till båt.. och så kan man ha vindrutetorkare på dessa utan att det blir repigt!!!

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det var ett tag sedan jag skrev detta tidigare inlägg men jag har fortfarande inte fått svar på om det är böjbart, har inte lyckats få tag på de som säljer detta ännu men arbetar på detta.. Är det någon som har erfarenhet av detta glas??

Hammerglass är en vidareutveckling av traditionella polykarbonatskivor en starkare och klarare matrial med en stenhård yta. En yta av kiseloxid vilket liknas vid glas det finns i tjocklekar på 4,6,8,10,12 och 15 mm. Och har en skyddsklass på P8B motsvarar högsta klas på galler... Sveriges Provnings-forskningsinstitut i Borås gav upp efter 72 yxhugg.... Inte dåligt och Hammerglass marknadsför även rutor till båtar så kan det vara en bra lösning

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tveksam till att den går att böja, men ska kolla med leverantören i morgon,
Återkommer med svar!

Fick snabt svar från leverantören!!!
-Hammerglass kan böjas, byggas i vinklar, levereras som isolerglas – och även som solskyddsglas.

så det borde nog gå.

Kontakta Fredrik på fordonssidan fredrik(a)hammerglass.se så kan han nog svara på dina frågor och rekomendera en lämplig återförsäljare

Mer info även på www.hammerglas.se (kolla under fordon och även under marin)

Senast ändrad av Jimsan | 04 maj 2009 | 21:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra!

Att det går att böja, då har ju alla båtägare ett ersättnings glas till alla sina äldre båtar som det inte går att få tag i glas längre till. Och med den tåligheten så kan man använda både lösningsmedel och vindrutetorkare utan att det blir repigt och få mycket starka båtrutor....

Jag ska själv också undersöka vidare om detta, och det skulle inte vara så mycket dyrare än vanligt säkerhetsglas om jag mins rätt.

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju tur att man är sjukskriven om man ska få tag på folk som vet saker!!

Det jag har lyckats få veta är att Göteborgs Vattenskärningsteknik AB har en del mallar till vissa båtar och säljer även just Hammerglass. Och att det går att beställa av dom men det finns också återförsäljare över hela landet till Hammerglass och man kan beställa av dem. Jag frågade också om det gick att böja, de sa att det går bra om det inte är för mycket, då måste det värmas upp och pressas mot en form ca175 grader. Det bästa är att sätta dessa rutor i alu-ram för då kan man pressa in rutan lättare om den är böjd. En gummilist kan ha svårt att hålla den kvar om rutan är för böjd. Priset är lite olika beroende vem man frågar men ligger på ca 2.300:- moms för 1m2 i 6mm ,4mm borde vara lagom och den är ju billigare. Men det är fortfarande ganska dyrt med polykarbonat plast är det billigare ca 500:- per m2.

Men ska man ha vindrutetorkare så finns det inte något alternativ eller....

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...