TobiasLager 0 Postad 13 April , 2009 Hej! Jag har nu under vårrustningen upptäck små mängder vatten kring kölbultarna i fören på min Maxi 77. Har aldrig tidigare haft problem med några läckage kring kölen. Någon som vet var det kan härstamma ifrån? Kan det vara kondens? (kölen är kall långt in på dagen och har i alla fall kondens på utsidan) Tacksam för snabbt svar då sjösättning inte är långt borta. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 14 April , 2009 Hej Tobbe.. Troligvis kondensvatten men smaka på lite av vattnet är det salt bör du nog leta efter källan.. annars kan du sjösätta. //Mats Senast ändrad av MatsHansson | 14 april 2009 | 11:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Limpann 0 Postad 14 April , 2009 Om du känner dig osäker så kan du ju alltid lägga på lite Sikaflex eller liknande, åtminstonde så hjälper det psykiskt. Dock tror jag inte att det är någon större fara sålänge du inte direkt känner att kölen sitter löst när du seglar. MvH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 14 April , 2009 Eftersom båten står på land har vattnet sannolikt inte kommit underifrån utan in som regnvatten någonstans ifrån eller kondens. Det är ju åtminstone inte ett tecken på att den sprungit läck sedan den låg i sist. Är det inga rejäla glapp lär det inte vara någon större fara, men känner du dig osäker kan du väl hålla öppet ikring bultarna och titta efter vad som händer i samband med sjösättningen. Det går ju att avbryta om det skulle visa sig vara något allvarligare problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobiasLager 0 Postad 26 April , 2009 Hej igen! Var ute vid båten i lördags och tätade kring kölbultarna. När jag kom ut i morse igen var det ca 4 cm2 vatten kring de fyra främre bultarna. Eftersom jag tätat måste det väl vara kondens? Eller tänker jag helt fel? Simma lugnt! //Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 April , 2009 Eftersom det inte finns något kölsvin i 77:an vill man gärna ha helt tätt på golvet. Där lägger man gärna en mjuk skön matta så man slipper gå på kalla durken. En vanlig båt har som regel lite slagvatten som pumpas ut då det är så pass att pumpen suger. Eller så svampar man bort om båten är tät. Oftast rinner det ner lite regnvatten från obestämt håll. Svårt att hitta då vägen vattnet tagit torkat upp när man besöker båten. Ett sätt att finna hålet som oftast är uppifrån, dvs regnvatten, är att sita och kolla när det regnar och man är i båten. Annars får man smaka på vattnet (om man inte ligger i insjö förstås). Smaka och spotta ut som vinsmakare. I Maxibåtarna jag haft har det kommit regnvatten från hål i stuvfack och från ingångsluckan när det regnat lite olycklig vinkel. Kölen är annars rätt så lätt att täta kan jag tänka mig. Man kan misstänka de fyra kölbultarna som har hål gångade ut genom kölen på undersidan. Lätt att skruva ur en och en och lägga i ordenlig klutt gucka och skruva in igen. Annars blir det väl till att lyfta båten eller fixa till nästa vår om det är saltvatten du får in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobiasLager 0 Postad 26 April , 2009 Vattnet som rinner kommer upp från bultarna, det har fortsatt komma trots det fina vädret (i sthlm). Jag smakade lite på vattnade och det smakade riktigt äckligt, lite åt ättika hållet. Jag har bara tätat ovandelen på bultarna men det kanske är en bra idé att dra upp hela, spruta i sika-291 och sen dra dit den igen? Båten ligger ju fortfarande på land så jag har svårt att tro att vattnet skulle ta sig upp nerifrån (Newton skulle inte heller fatta det) annat än om det är kondens. Dock smakar inte kondensvatten usch=/ /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 27 April , 2009 Ättika låter lite som om det skulle kunna vara vatten som tränger upp ur någon delaminering. Jag vet inte om man kan fuktmäta sig fram efter sådant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 April , 2009 Ja det är nog plastvatten som tränger ut. Det kan ha en vedervärdig doft och hade jag vetat det skulle jag aldrig vågat föreslå avsmakning. Hoppas du inte får plastpesten av mitt dumma förslag. I området finns en hel del glasfiberplast som kan dra åt sig vatten. Det bästa sättet är att täta från rätt håll och hoppas du lyckas. För att göra det enkelt skulle du kunna täta bara bultarna i vår och om det inte verkar bra nästa vår tar du och kratsar rent i kölspringan runt hela kölen och guckar i nytt där. Duger det ändå inte tar du och lyfter båten från kölen (lättare sagt än gjort) och gör en om-montering. Denna överkurs tar mer ork än vad det ger tillbaks och rekommenderas bara för den petigmetrige. Kölen vill bli kvar vid båten då klistringen håller bättre än man kan tro. Detta har jag bara läst om men har haft lite blött runt några kölskruvar! Inget allvarligt. Jag har kompletterat med ett kraftigt plattjärn där skruvarnas skallar har trängt ner lite i laminatet. Känns bra att inte pressa sönder laminatet mer än nödvändigt. Lätt att fixa c:a 5mm plattjärn 30-50mm och ett par tre dm långa, gärna syrafsat eller galvat (duger bra och kan målas). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobiasLager 0 Postad 27 April , 2009 Okej=) Jag ska åka ut imorgon och dra loss bult efter bult och täta dem ordentligt (fylla på med sika i stora mängder). Med tanke på att jag inte hade några problem alls förra säsongen borde det räcka åtminstone i sommar. Sen kanske det blir till att kraffsa runt kölen nästa rustning. Hör av mig när jag ser hur det går (sjösättning på fredag!) MVH /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 April , 2009 Om du har den typen jag hade så ser du hålet och gängorna när du dragit loss skruven. Det är framförallt här i änden på skruven som gängorna ska tätas så vattnet stannar redan där. Det skulle också kunna gå med gängtejp! Så du förstår principen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser