Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
flipper_700

Ladda dator

Rekommendera Poster

Här kommer ännu en datorfråga, vad är bäst? Ladda datorn genom en konverter, eller en 12v laddare. Är strömförbrukningen densamma? (motorbåt under gång)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag fstår inte riktigt vad du menar med konverter men svarar hur jag gör.

Jag har en laptop Fujitsu/Siemens som jag nyttjar i båten. Den skall ha en laddspänning strax under 17V. Jag gick till lokala radioaffären i byn och köpte en Kingston laddenhet. Den e så smart att den själv på nåt smart vis känner av rätt laddspänning för förbrukaren. Funkar faktist riktigt bra.

Om det är en konverter eller inte, det vet inte jag men den går på cigguttaget i elpanelen.
Alt är ju att dra igång stora omformaren för att få 220V och ladda med ordinarie laddare men omformaren drar ju så mkt mkt mer än denna lilla Kingston-sak.

Hoppas något frågetecken rätades ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hra haft ett antal äldre datorer för navigering i båten. Brukar ta bort batteriet. Det har ändå oftast förlorat större delen av sin kapacitet och det är onödigt att slösa med strömen genom att försöka ladda det. Kör dem med en spänningsomvandlare som jag köpt hos Claes Olsson och även Kjell & Co. Kör även min jobbardator i bilen med samma omvandlare. De jag haft liknar denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59043288

Jag har även kört med konverter vid något tillfälle, men det drar mer ström. Till min nya laptop fanns det ingen kontakt i satsen som passade och den drar ganska mycket ström, så den kör jag med konvertern, när jag inte har landström. Jag kommer inte att använda den nya laptopen till navigering i förta hand, utan använder min gamla utrangerade dator till detta så länge den fungerar.

tommy

post-945-1394235861,5241_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 12V till 14-22V konverterare och har kommit ner i 2A nu med en gammal bärbar dator. Den nya fina datorn med DC-AC konverter tar 5-6A. Så den får bli surfdator i hamn och den gamla en strömsnål navigator-dator.

Det blir nog 20 % bättre med en 12 V till 14-20V konverter än med DC-AC och det vanliga nätaggregatet. Man känner att det vanliga nätaggregatet blir ordentligt varm vilket är en del del av effektförlusten. Även DC-AC-klumpen blir varm och där är den andra effektslukaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde bli större förluster att först höja spänningen till 230 volt och sen sänka den igen. Detta då du får förluster i båda spänningsomvandlarna. Värmen som de utvecklar är inget annat än ren förlustenergi. Så genom att ta så kort väg som möjligt, d v s genom en spänningsomvandlare från 12 volt till det som du ska ha så får du minst energiförlust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Var lite otydlig när jag bara skrev konverter, med det menade jag konverter från 12v till 230v. Nu blir det en laddare som går på 12v.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...