thalia 0 Postad 13 April , 2009 Seglar en Nord80.Trivs väldigt bra med den.Lagom stor för mina behov.Så det finns inga tankar på att byta.Däremot är motorn på upphällningen.Har någon några förslag vilken motor man bör välja,dels med tanke på motorstyrka,serviceåtkomlighet samt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 April , 2009 Hej! Att rekommendera en eller annan motor gör jag inte. Det enda jag konstaterar är att det nu troligen sitter en MD6 i din båt och dessa motorer oftas bara går och går (trots de för länge sedan passerat bäst före datumet). Följdaktligen har du behov av en motor på 10 - 15 hk. Vilken motor du väljer är en smaksak. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 13 April , 2009 Hejsan Jag tycker liksom Nitro skriver att finns det motorer som vi bör värna om. Jag tror inte att det byggs så långlivade motorer som det gjordes under 70-talet av vissa lyckade modeller. Hade en sådan i min båt som gick bra, dock var den 30 år och eftersom jag skall behålla båten och ville ha lite starkare motor och yngre blir jag inte.... så bestämde jag mig i höstas att byta. Den gamla skall jag sälja som väl fungerade Här har du tre länkar som kan vara nyttiga. Läste någon stans om motorn kostar 5000:- om året kan man gott behålla den...för värdet av de 90.000 lagt ut kan jag nog bara få tillbaka 50.000 om jag skulle sälja båten i sommar... http://nf.broach.se/motorer/motorbyte http://www.rival22.boating.se/motor2005.shtml http://web.telia.com/~u87730979/motorbyte.htm Jag gjorde så att jag letade efter beg.motorer på Blocket och framgick det var en Shipman som i mitt fall lyckade jag få tag i en som delgav mig erfanheter och tips via mejl och bilder. Senare lyckade jag finna en Shipmanägare och byter till till samma motortyp i Stockholm så vi har en del diskussioner. Nu valde jag en Yanmar 2YM15 och den har alla servicepunkter i fronten, dock oljefilter på sidan med det är inga problem i mitt fall. Fick bredda uttaget i motorbädden och förtsärka med vinkeljärn och sedan blir det lite ändringar i pentryt. Alla motorer är säkrt bra, det handlar om pris, andrahandsvärde och reservdelar. Micke Westins Byt motor i båten rekommenderas M Mvh Bengt Senast ändrad av Vilse | 15 april 2009 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 14 April , 2009 Bytte den gamla MD5 (7.5 hk) mot en kUBOTA Beta 10 (10 hk), men använde det originala 110S-drevet propeller. Gjorde installationen själv; inte så komplicerat. Tycker att resultat var värd mödan. Motorn med 110S-adapter kostade ca. 4000 € (40.000 sek). http://www.elisanet.fi/jussi.h/newengine.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 14 April , 2009 kina gör fina diesel maskiner. en trejde del av priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 15 April , 2009 Hej Balladkopian. Den dieseln du har och som du säkert avser är säkert jättebra i vissa båtar, men den är på 27 hk och tung som ett as. Kostar väl strax under 30 000 kr också? Mindre kina-motorer finns inte på svenska marknaden? Om man då har en 8 m båt och är ute efter en motor på 10-15 hk är väl det inget bra köp? För 10 kkr till får man en bättre anpassad motor (se inlägget lite högre upp...) för båttypen i fråga. Nog är väl det ett bättre köp i det här fallet? Och oavsett vad man tycker om kina-motorn så gissar jag att merkostnade för märkesdieseln har man igen på ett framtida försäljningspris jämfört med en likvärdig båt med en kina-motor. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 15 April , 2009 Är motorn nån av de välkänt slitstarka skulle jag nog satsat på att renovera den över en vinter. Kanske sätta dit en kraftigare generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 15 April , 2009 Håller med. motorn är nästan inte lämplig i min båt heller. hör mer hemma i en snipa typ. MEN har läst nånstans att det kanske skulle komma mindre kina motorer än min 3cyl. men mitt inlägg var mest med glimten i ögat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 15 April , 2009 vad har du för motor nu? Är det en md6 eller md5 så skulle jag renovera den. Det blir säkert billigare än en ny och antagligen bättre. Dessa gamla volvo penta motorer är i princip outslitliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 16 April , 2009 Jag har alltid undrat varför alla ska ha dieselmotorer i sina små segelbåtar. Tycker själv den varianten har många nackdelar. Allternativen var förr många och för den tiden vettiga. Varför slog de inte igenom? Till Nord 80 kan man ju ha en liten 4T bensinare som kan köpas, renoveras, underhållas billigt och enkelt. För den som tuffar ut och in i hamn kan ju vickeVire eller Götapetter funka. Rebell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 16 April , 2009 Varför inte ett miljövänligare alternativ när du ändå skall byta? Elmotor med laddning när du seglar. Borde ju junna kompletteras med solpanel också. Jag har ingen egen erfarenhet av detta men konceptuellt verkar det väldigt vettigt. http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Swe/IndexOZecoDriveSwe.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 16 April , 2009 mm jag var oxå inne på det. men jag skall köra med maskin mkt i europas kanaler m.m så då gick fördelarna över till diesel maskin. men om man har en mindre segelbåt och seglar m.m så är ju el kanon grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2009 Var tid har sina lösningar. Inte är det alltid konsumenten som avgör valet av maskin i sin båt. Även om man tror det så är det marknaden som i var tid har sina vinnare. Då Vegan kom var det en liten bensinare som var rätt outslitlig. Det man fick tänka på var att köra motorrumsfläkten innan start. Inte har jag hört talas om nån som brunnit upp trots alla Vegor och alla år som gått. Utombordare fungerar också trots allt slaskande med bensin när tanken är tom. El är framtidens lösning men batterier väntar vi på fortfarande. När bilarna mest är elbilar kommer nog båtarna att surfa med. Båtmarknaden är för liten för att driva batteriutvecklingen. Effektiva elmotorer fanns redan för hundra år sedan. Det är kanske en myt att seglare använder motorn mindre än motorbåtarna. Är det stiltje eller pin motvind kan det bli motorgång i flera dygn. Motorn värmer båten likaså, varmvatten och laddning av batterier.Vår motor går hundra timmar per sommar. En driftsäker konstruktion är vad man vill ha. En diesel är en enkel konstruktion men en fyrtakts motor som sitter i trädgårdstraktorer och mobila maskiner håller nog rätt många år också. Nya dieslar med kamrem hör kanske inte dit. Hur är motorn på upphällningen? Den hör till den outslitliga sorten. Kanske värt att kolla felet och få en prislapp? Våran är av samma kategori och har blivit 30 år och verkar inte tappa taget. Startar snällt och är enkel att sköta. Det var en stor miss att tillverka så enkla motorer. Jämför man med en normal morotsbåt har väl den bytts motor på ett par ggr under samma period. Om jag bara kustseglade skulle jag snegla på elmotorn. Mycket batterier behövs men det ska man ju ändå ha. Sen blir det ju mer motiverat att alltid ha trasorna uppe och bara använda motorn i Sotenkanalen och sista 50 meterna in i hamn. Värmen får man fixa med en dieselbrännare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser