jan-wilhelm 0 Postad 12 April , 2009 PÅ årets båtmässa i Göteborg pratade jag med en återförsäljare på VATOR som berättade att dagens diesel som köps på mackarna smörjer ej motorerna så som dom gjorde förr i tiden ,ligger det någon sanning i detta påstående? Eller är det bara försäljnings-snack ifrån hans sida . min motor är ifrån 1977. Är det sant finns det något extra smörjmedel att hälla i dieseln så att inte diesel-pumpen tar skada? Enligt försäljaren så är det bäst att köra på eldnings-olja för att inte pumpen skall bli utsliten i förtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axxet 0 Postad 12 April , 2009 vet inte, men vad jag hört får inte ut samma effekt som tidigare, exempelvis en KAD 42 som är tio år har tappat i effekt motsvarande 3-4 knop mot vad den gav på tidigare dieselbränsle. dagens diesel motorer ex. en D4, har ju inte direkt fått samma möjlighet att prova, men troligen skulle även de motorerna ge ännu bättre effekt på den gamla dieseln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 13 April , 2009 Många jag har pratat med förslår en 1%ig iblandning av tvåtaktsolja för smörjningens skull, dock påverkar det ej effekten. När miljödieseln gjorde sitt intåg på marknaden blev den bannlyst för dess lägre energiinnehåll samt dåliga smörjförmåga, dieselverkstäderna blev rika på pumprenoveringar. Det man gjorde var att man renade dieseloljan från bla svavel som i sig innehåller en hel del energi, vilket kan förklara effektbortfallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 April , 2009 Det är fu förödande om man tappar 3-4 knop i fart pga bränslet. Det skulle på min båt betyda att maxfarten sjunkit från 5,5 knop till 1,5 knop Som tur är har jag inte märkt nån skillnad alls tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 13 April , 2009 Funkar utmärkt med en slatt atf olja i diesel tanken emellenåt då den smörjer pumpen fint, så har det gjort i många år på cheva dieslar då miljödieseln inte smörjer dom den ska.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser