Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst n0sliw

Relingslist huuur faan sträcker jag den?

Rekommendera Poster

Gäst n0sliw

Jag hade av min relinglist idag för att borra nya hål att fästa den i aktern, för skoj skull(inte kul..) slet ja av hela den för att ha bort skit som låg där. SEN när jag och min sambo(klen som en fjäril) skulle ha tillbaks den så va den väldigt kort och räckte inte runt sista hörnet ens trots att vi hade mängder med såpa för att sträcka så gott vi kunde medans vi satte tillbaks den, det slutade med att vi använde oss av vinschen på en annan trailer lastad med träbåt på 5 meter och fick fast en tamp i relingslisten och till vajern på vinschen, och vi sträckte och höll på men vi kom knappt någonstans. Så fort vi släpper vinschen så drar ju listen tillbaks allt som behövs för att skruva fast den igen..Obestämd Har någon BRA tips på hur ja ska gå till väga? är listen helt enkelt för kort redan innan, den satt ju på plats några timmar innanRynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värm hela listen i hett vatten så att den mjuknar och montera (dra) innan den kallnat igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sänk ner hela listen i varmvatten i ca 10-15min. Ta sedan hjälp av snabbtvingar och sträck så hårt du kan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

taaaack så hemskt mkt ja tänkte spöa upp alla relinglistar i hela sverige förrutSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

underbart tips ja kan inte vänta tills ja kan sträcka skiten ur den! tack som bara den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat partytrick kan vara att försiktikt värma med varmluftspistol efterhand som du sträcker och fixerar den med exempelvis små tvingar. (med för mycket värme kan den bli lite blank och ovacker, men det funkar jag har provat)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cool Samma ide annan metod.

Flört Stoppade in relingslisten i ett plaströr (avloppsrör 10 cm) och värmde med en värmefläkt, hade bara demonterat ena sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Det ska jag med göra! partytrick då hahaha aaa vesst, det va ju himla mkt partystämning igår kan ja lova när skiten va för kort och vi stod och slet i flera timmar :D På bilden ser du den sidan som blev för kort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade ut för samma sak med min första båt (Ryds Camping).

Solen löste problemet!

En matt svart gummilist formligen suger i sig solvärme och kan bli nästan brännhet om den får ligga någon timme i solen. Då blir den också mjuk och töjbar.

I mitt fall blev den så töjbar att det blev någon decimeter över, från att ha fattats nästan en hel meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Låter fantastiskt bra! Ut om en stund och hårföna skiten på plats:)  Jag tänkte även försöka få vattenslangen kopplad varmvatten för att värma upp lite men är listen blöt går den ju knappt dra i :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Nu fick ja dit den äntligen hår fönen fungerade helt okej faktisktFörvånad Jag saknade kanske 40 cm och sträckte ut till 95cm och så fort ja släppte på sträckningen gick den ihop sakta men säkert på 40sekunder så va den kort igen men det räckte till:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...