varaderon 0 Postad 12 April , 2009 Tjena! Jag har en gammal särki från början av 80-talet som jag har tänkt att måla om. Inget high-tech, utan bara rolla den. Kan man gå in till första bästa färgaffär och köpa färg eller är det något special så att det inte blir nån reaktion med plasten. Alla tips mottages tacksamt. Mvh/Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 12 April , 2009 Köp färg avsedd för båtar, Hempel eller International. Båda dessa har informativa böcker om hur du går tillväga, men i korthet: Tvätta av hela båten med målartvätt. Slipa sedan hela båten, avsluta med fint papper, gärna våtslip i slutet. Rolla färgen, stryk ut med planstrykare. Det blir kanon! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 12 April , 2009 Hur mycket färg uppskattar du att det går åt? Båten är 4,25m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 13 April , 2009 ca 2 liter max. Jag målade om en 4 meters båt, och det gick åt lite drygt 1 liter grundfärg Får jag råda, köp inte Biltemas färg, det är inte värt besparingen - jag provade och blev inte nöjd, förutom deras off-white som blev ok. Blå blev knottrig och hemsk. Köp ett riktigt märke //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 13 April , 2009 Ok. Jag har en watskiåterförsäljare ett par mil härifrån, bara att ta med den stora plånboken då...*L* //B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 13 April , 2009 Är biltemas grundfärg ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 13 April , 2009 Målade om min båt förra våren och det är rätt mycket mer jobb är att bara rolla på om man vill ha ett trevligt resultat. 1. Montera bort allt på båten 2. Slipa 3. Spackla 4. slipa 5. Tillbaka till 3 om det inte ser ok ut. 6. Grundmåla två lager. Rollning och slätstrykning med pensel (kräver nästan två personer) 7. Slipa 8. Måla med lackfärgen 2 lager. Rollning och slätstrykning med pensel(kräver nästan två personer) 9. Skruva tillbaka allt. Räkna med att behöva köpa lite saker du inte tänkt på ex: Gasmask, 2-3 rollrar per färglager, klibbduk 2-3 per lager, en satans massa sandpapper, dyra penslar för slätstrykning mm. Till min 5 meter HT gick det två burkar färg till varje lager. Prövade biltemas färg på min motor och det blev skit. Apelsinskalsstruktur över alltihopa trots slästrykning med pensel. Men! Det är ett jäkligt kul projekt om man har tiden. För mig tog det 3-4 månader med arbete i princip varje kväll. Men då hade jag en del ställen (halkytor) som var jobbiga att slipa och gammal flagnad färg som skulle bort. Att jag bommade maximala övermålningtiden två gånger och fick mattslipa gjorde inte daken bättre heller. Passade på att lägga 5 lager gelshield 200 på botten med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 13 April , 2009 Nu är jag inte så insatt i fackuttryck när det gäller målning, men slätstrykning är det när man rättar till med pensel efter man har rollat? Tack för ditt långa svar föresten. //Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 13 April , 2009 När du rollar på färgen (vilket görs med mohairrulle eller skumgummirulle, jag föredrar skum) så blir färgen knottrig. Med hjälp av penseln stryker du sedan ut färgen. http://www.yachtpaint.com/sweden/product_guide/finishes_undercoats/perfection.asp Kolla i rutan instruction video kan du se hele förloppet. Förslår även att du kolla i metodboken på samma sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser