Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Tompamannen

Plockar man av en 90hk på hösten?

Rekommendera Poster

Jag har beställt en båt med 90 hk utombordare. Det är första båten med så stor motor (190kg) som kräver mekanisk lyfthjälp vid av/på-montering. Jag undrar om man måste plocka av motorn varje höst och förvara den inomhus. Det har jag alltid gjort förut med mina utombordare men jag har sett att många med större maskiner låter dom sitta kvar. Så vad är det normala, plockar man av den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte normalt. Men kolla med försäkringsreglerna vad som gäller. Vissa kräver dubbla motorlås. Vissa kan kräva vissa saker för förvaring av båten. osv.

Kan säker vara så att på vissa platser så kan det behövas att man plockar bort hela motorn och förvarar inlåst för att slippa få den stulen.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 60hk mercury som sitter på under vintern med ett godkänt motorlås. Helt ok för Länsförsäkringar, men inte för IF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkringsaspekten har jag inte ens reflekterat över. Min fundering gällde egentligen hur motorn klarar en vinter i minusgrader. Fast jag har grubblat lite och det lutar åt att jag ställer in den i källaren över vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tekniskt sett är det inga problem att låta motorn hänga kvar över vintern. Det är mest en fråga om försäkringasvillkoren godtar det eller ej.

Min förra 60 hästare fick alltid hänga kvar, dock låstes den med både motorlås och en extra klass 3 kätting med hänglås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, om du betalar en liten tilläggsförsäkring som heter båtplus. Om de rackarna inte har ändrat, bäst att kolla Obestämd..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips,byt bolag istället,Jag har BARA dåliga erfarenheter av IF,mår illa bara jag hör talas om dem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns inte, det är så länge sen, men det kan säkert ha varit så. Totalt kostar det iallafall 1100 per helår och i villkoren står endast att motorn måste vara fastlåst med godkänt motorlås vid vinterförvaring utomhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på atlantica båtförsäkringar godtar dom att motorn sitter kvar om den är fastlåst med ett typ3 godkänt lås och om båten står på en trailer skall den ha ett lås över kulkopplingen samt fastlåst med en kedja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättast är väll att hitta en plats för båten innomhus me så slipper du plocka av motorn :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag har endast bra erfarenhet av IF.

Två skadefall senaste året (dock inte båten) och mycket bra och snabbt agerande av IF.

Tidigare LF men var dyrare och före det Atlantica som inte kunde se till att man fick rätt typ av båtförsäkring trotts att man bad om det, kunde blivit riktigt dyrt.

Nöjd IF kund.

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn måste dock vara större än 50 hk eller 100 kg. Detta gäller de flesta försäkringsbolag, då får den hänga kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...