Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
BMoon

Svetsa oxiderat aluminium, hur göra rent osv?

Rekommendera Poster

Har skaffat en annan sköld att byta till då min gamla har en del skador. När jag började göra rent den nyinförskaffade inför målning så upptäckte jag att det på ett ställa där nått stödgummi mot motorn ska sitta hade oxiderat sönder en del. Gröpte lite med en kniv och det gick att gräva ner en bit runt pinnen som stack ut.

Antar jag får lämna in det till någon som kan svetsa i lite gods innan jag fortsätter. Frågan är dock, hur gör man rent i ett lite svåråtkomligt hål. Ska jag gröpa bort så mycket pulveriserad aluminium som går tills jag kommer till ren metall och sen slipa ur med en dremmel eller ska man kanske blästra? Är rätt små hål det rör sig om men det är på ett par ställen runt den där pinnen.

Kan man kanske svetsa i lite själv, svårt med typ alupinnar till vanlig pinnsvets?

Någon som vet???

Senast ändrad av BMoon | 12 april 2009 | 14:58

post-20309-1394235860,9257_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns så många olika legeringar så ibland kan det gå att svetsa o ibland inte men jag skulle vända mig till en svetsfirma

Mattia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går INTE att svetsa om det finns oxid kvar! Allt MÅSTE BORT. Försök med en roterande fil i en borrmaskin, men jag tycker det ser ut att vara förmycket oxid för att det ska gå.

Får du rent allt så är det enkelt att fylla ut med en MIG-svets och saltvattenbeständig tråd, typ ALMG5, alltså en aluminiumtråd som innehåller 5% Magnesium, och därtill REN ARGONGAS.

Lycka till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste få bort oxiden, bäst blir det om du slipar bort material så du får helt rent från oxid. Om du gör förarbetet med bortslipningen av materialet så måste den som svetsar borsta av med en rostfri borste för att få bort oxiden som snabbt återbildas.

För svetsningen om du inte vet vilken legering du har så är AlMg 4,5 kompatibel med de flesta legeringar och saltvattenbeständig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok! Ska se om jag har något till borrmaskinen eller om dremeln orkar med.

Sen blir det att åka till en svetsfirma, har haft dem o svetsa en spricka i drevet tidigare och det blev ju bra så ger sig nog detta också. De bör la veta vad som krävs men rengöringen ska jag nog allt kunna fixa själv...

Tack för svaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...