Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Per71

Installation av förbrukningsbatteri.

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny båt och jag undrar om man kan lägga till ett förbrukningsbatteri och koppla ihop det med en strömbrytare själv och om det finns några ritningar eller dylikt någon som vet? Jag har elkunskap men inte av båtel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller så gör du det billigare med en vanlig batteriväljare, skillnaden är att du får välja vilken bank som ska användas manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: vad exakt betyder begreppet batteribank egentligen? Saknar bra definition.

Har hittills tolkat det som sammankopplade förbruknings-batterier. Dessa ofta då av t.ex. fritidsbatteri-typ som parallellkopplats (går tydligen bra för det mesta) eller möjligen rentav seriekopplade (Två likadana 6-volts i serie ger ju ett 12-volts, också med dubbel laddningskapacitet).

Stora batteribanker (överstigande 70-100 Ah) blir ju tunga och otympliga, så en uppdelning gör ju delarna hanterligare. Hmmm...är alltså batteribanken det samma som;

1. Alla laddningsbara förbruknings-batterier (alltså ej startbatterier) över huvud taget i båten?
Svar: Alla parallell eller seriekopplade batterier bildar batteribanker.
2. som ovan.... men med tillägget; ...som kan laddas med motorns generator?
(Direkt eller via omkoppling med huvudströmbrytarens lägen, 1 , 2, 1 2 .....?)
Svar: Laddnings-sättet är irrelevant.
3. Om man bara har ett enda fritids-batteri i båten, kan det då kallas batteribank?
Svar: Nja, bara om det klart framgår i övrigt. (Länken nedan har ett exempel på en liten batteribank bestående av ett enda batteri.)
4. Om man råkar ha två startbatterier sammankopplade, kan det kallas en startbatteribank?
Svar: Ja
5. Annat, fyll i......
Edit: Har satt in dessa svar här för tydlighets skull, se nedan i tråden.

Startbatterier är väl oftast av annan typ, som kan levererar stora strömstyrkor under kort tid, och som normalt inte sammankopplas alls med förbruknings-batterierna, detta för att säkerställa motorstarten, tror jag. Dessutom behöver de normalt sett inte laddas särskilt ofta, eftersom energibehovet är litet.

Någon som kan reda ut begreppet batteribank lite bättre, är tacksam för alla svar ?!!
Oskyldig



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 april 2009 | 08:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är en bank två eller flera ihopkopplade objekt som tillsammans bildar ett större objekt av samma typ.

Battery Bank--An array of Batteries connected in series, parallel, or both.

En bank består vanligtvis av flera objekt som sitter ihop (an arrangement of similar objects in a row or in tiers) i en grupp (any number of entities (members) considered as a unit).

Vad avser batterier i bank så blir det extra roligt när man tar med betydelsen

Bank: a supply or stock held in reserve for future use.

Hur en paralell bank ska kopplas för att det ska bli så rätt som möjligt:
http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html



Senast ändrad av Gunnar_ | 12 april 2009 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret och den matnyttiga länken!
Jag har editerat min fråga med ditt svar ovan. Kanske lite av hårklyveri, men laddnings-branchen verkar tillräckligt komplicerad även utan språk-osäkerheter. :)

Man kanske även kan tolka trådskaparens fråga som en batteribanks-utbyggnad? I så fall är det väl bara att parallell-koppla direkt, förutsatt att batterierna är av samma typ och skick, samt att generator och motor orkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle koppla in det med ett skilje-relä dom har ett billigt relä på kjell o co.´ dom tar 119kr ca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja men inte allt var riktigt ! B la nedanstående var inte korrekt! Förhoppningsvis så ligger spänningen på nära 14,4 V när reläet drar (generatorn laddar) och den spänningen ligger högre än respektive batteribank och endast en liten del energi flyttas. Varje batteribank laddas för sig.

När skiljerelät drar kommer startbatteriet mycket snabbt att laddas ur för att jämna ut spänningsnivån mellan batterierna. Därför blir inte startbatteriet fulladdat förrän husbatteriet är fulladdat



Senast ändrad av sdk780 | 14 april 2009 | 23:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...