Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
steffe65

ancas queen

Rekommendera Poster

Funderar på en Ancas queen -70, är det någon som har erfarenhet av en sådan båt? Har inte sett någon mer på bild eller till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Ledin

Har en ancas 70:a: Trevlig båt med goda utrymmen och som för övrigt är välplanerad. Ett litet minus är dock att den pga sin flata botten är lite avdriftskänslig, men eftersom den inte är så stor är detta sällan ett problem. Är på gång att skaffa något större då vi är fler i familjen än vi var vid inköpstillfället, Intresserad?

post-0-1394234281,3673_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, jag har en Ancas Queen 24 från 65. Det är en mycket praktisk och rymlig båt. Det sitter en dieselmotor (AD27) i våran, och den går billigt (1 l/d). Den är även väldigt sjöduglig när det blåser hårt.

Mvh Peter

post-13983-1394234479,4045_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med föregående. Jag köpte min Ancas 24 i somras och är väldigt nöjd. Jag hade tidigare en Selco kabin och det är stor skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en polare som skall göra sig av med sin Ancas, maila mig så sätter jag er i kontakt om du är intresserad. Båten finns strax söder om GBG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en SelQueen 24 -73 men samma båt. Har haft den sen -03 och är väldigt nöjd, anser det vara mycket båt för pengarna. Mycket trä i inredning ger en mysig båtkänsla, bra körställning sittande som stående, fina utrymmen i aktern med soffan, breda skarndäck. Finns kök,färskvatten, toa, kyl och Wallas finns allt Du behöver.

Min har en 140 A som jag tycker är liten när man är flera än två o vill åka litet fortare. Promenadfart är kring 8 knop eller i planingsfart vid 12-14 knop, max 22 knop. (trimplan ett måste)Stötig i högre vågor men regleras gm trycka ned stäven m t-planen.Drar kring 1 till 1.3 med full last.Slingrig gång i låga farten, men man vänjer sig.....ned med ett eller bägge t-planen som kompensation då går det rakare.

Litet för mycket kapell i min smak, gärna varit ståhöjd i kabin, annars en toppen båt som håller än idag.Sen är det något visst med litet äldre båtar, får ofta komm. om utseendet man känner igen stuket osv.Tycket Du om att fixa själv så är det ett tacksamt objekt. Lycka till!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har en till salu, ligger på www.erikssonmarine.com båten är från 73 och är mycket fin. hela båten renoverades i slutet av 80-talet samt fick ny motor 2004 en vp v8 på 275 hk från 92 med 400 tim och dp 280 underhus till 270 drevet ,har kvitton på 100 000:- marsch fart ca 20-25 knop och max 34.

drar ca 1.7-2.0 l/nm. många bilder på eriksson marine.

/roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...