Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Utterman

Suzuki DF 140 vibrerar

Rekommendera Poster

Ja, då har man uppgraderat båten till en 4-takt, äntligen....

Kan dock inte bara ge ros till detta efter ett par provkörningar. Motorn som satt på innan var en Yamaha V4 130 2 takt och den ersattes av en Suzuki DF 140.

Rent ljudmässigt på tomgång är motorn fantastisk! Vridmomentet känns helt ok i jämförelse med 2-taktaren. Sen kanske det dröjer tills jag behöver tanka också...Glad Rent prestandamässigt så går båten bättre nu också, till min förvåning...

Det som är sämre tycker jag hlet klart är vibrationernaFörvånad, trodde att Suzuki gjorde bra mycket bättre motorer än så här men där hade man fel. Vid vissa varvtal skapas otroliga vibrationer från motorn, enorm försämring från den gamla 2-taktaren som inte gav ifrån sig några alls...

Är det så att man skall behöva riva isär en sån här pjäs och viktjustera hela eländet, kanske är det där dom sparar in pengar som gör att maskinerna blir lite billigare?

Vad har ni för erfarenheter?

/Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Suzuki 90 -06 och känner inte alls igen ditt problem.

Visst kan det bli små vibrationer vid vissa varvtal så att låsbeslag och annat vibrerar lite, men inte alls så det är något störande.

Du har alltså kraftiga vibrationer?

 

post-30056-1394235860,747_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis dessa vibrationer menar jag, beslag och skrovsidor drar igång och spelar vid vissa varvtal...

Det är ju inte extremt mycket men det är påtagligt mycket mer än min gamla 2-takt som jag trodde skulle vara mycket sämre i det här hänseendet.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är beredd att hålla med. Uppgraderade i år till en Suzuki df90 -05, och jag hade nog för höga förväntningar. Går som en dröm från 1000rpm och uppåt, men skapar väldiga vibrationer på låga varv. Luckor och lås skakar. Detta gör att man måste höja varvtalet, och har man då ett lättdrivet skrov, så är man snabbt uppe i ett par knop. Ingen finkörning här inte. Och jag som trodde jag skulle kunna ligga i 1,5 knop och trolla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, kanske är så att man byggt upp för höga förväntningar men tycker ändå att motorn ska hålla en högre klass än så här. Man skall ju inte behöva välja varvtal på en 4-takts maskin...Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det känns skumt med vibrationerna du beskriver. Nu är ju allt relativt och beroende på hur välskruvad båten är. Jag kan inte säga att jag ens märker av min 150 hp zuke på tomgång eller lägre fart. En helt annan motor än 140.modellen, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå vid ett visst varv så blir det exakt rätt svängningar i båten så att det blir lite vibrationer.tror nog det beros lika mycket på båten som det beros på motorn.jag har skruvat fast allt som kan vibrera i båten o nu är det inga problem.jag har massor med lös utrustning i min båt oxå som trollingutrustning o man får se till att lägga den så att det inte vibbar.min svåger har samma problem med sin yama 100 på sin ryds camping vid ett visst varvtal så kommer svängningarna att fortplanta sig i skrovet o det vibbar lite här o där.han har löst det genom att montera en trollingbroms som han änvänder vid enstaka tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du har balansaxel/axlar i den, det gör säkert sitt. Tyvärr så saknar ju 140 modellen denna lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resonansvarvtal, har alltid funnits och kommer alltid att finnas med roterande maskiner, olika frekvenser vid olika applikationer, problem som uppstår mer eller mindre med både en cylindriga 2 hästare upp till 12 cylindriga 50.000 hästare. som exempel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant men att det skulle vara påtagligt mycket mer i en ny 4-takt gentemot en gammal 2-takt, det trodde jag inte.Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade samma erfarenheter med Yamaha F80 och F100 i mina tidigare båtar, och det vibrerade mest precis i de varven jag skulle ha velat använda mest, lite ovanför planingströskeln.

Det är helt enkelt en kostnadsfråga för tillverkaren hur mycket de tolererar vibrationer. Med byte av propell kan man justera litet i vilken hastighet de kommer, men inte allt för mycket.

Resonansvarvtalen är modellspecifika på både båt och motor, så en viss motor kan passa bättre med en båt än en annan.

Tilläggas kan att enligt mina erfarenheter vibrerar Hondas motorer betydligt mindre än t ex Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt. Min gamla 2-taktare hade inte dessa vibrationer nånstans i registret. Inte som märktes iallafall. Iof en mindre motor, men ändå.  Och då pratar vi om en 17 år gammal motor, som säkert hade ett antal år på nacken rent konstruktionsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp denna tråd igen:

 

Samma här, min 135 Mariner hk 2-takt från -93 har precis utbytts mot en Suzuki 140 hk 4-takt 2013 och besvikelsen är total. Jag kan inte använda båten längre på grund av enorma vibrationer pom jag inte fär en lösning av Prispressarna som jag köpte motorn av.

 

Lösningar mottages tacklamt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resonansvarvtal, har alltid funnits och kommer alltid att finnas med roterande maskiner, olika frekvenser vid olika applikationer, problem som uppstår mer eller mindre med både en cylindriga 2 hästare upp till 12 cylindriga 50.000 hästare. som exempel

 

 

Så då skulle en 135 hästars Mariner V6 från 1993 vara ett undantag jämfört med en 140 hk Suzuki från 2013 som skapar så outhärdliga vibrationer så båten inte kan användas?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...