Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Heiner

Öring

Rekommendera Poster

Skall ut för första gången och fiska öring , ni veteraner har väl säkert fått upp en och annan , vad är minimimåttet för öringen och vad har ni för bete/drag .

Tacksam för svar

Mackan   Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45 cm tror jag är gränsen. Sedan skall de väl inte var allt för utmagrade för den längden heller men de exakta reglementen finner du här:

http://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/fritidsfiske.4.1e93312510e313daf128000101.html

Jag börjar undra om öringen är en myt... :) Jag har viking herring men har inte haft möjlighet till fiske under morgon eller kväll än, vilket gör att jag hoppas på bättre lycka inför nästa fisketur. De som har fångat har haft flugor.

Senast ändrad av mariatherese | 12 april 2009 | 09:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var ska du fiska; bäckar, tjärnar, åar, sjö, eller hav?

när jag var i norge och fiska öring så använde jag mig av metspö och mask i bäcken men bär jag och min morbror som kan stället väldigt bra gav han mig ett tips när vi skulle fiska i sjön;

ta ett drag, vanligt tunt avlångt drag, ta bort trekroken som sitter på fäst en lina där trekroken satt linan ska vara knappt en halv ärmlängd lång sedan sätter du på en metkrok i linans andra ände och sen en mansk på den.

när du fiskar med dett drag nu gör du så här. kasta ut låt draget sjunka till botten veva, sjunka sen så tills du kommer in, på så sätt får du en lockelse så att öringen tror att fisken som smmar innan kommer från botten och drar med sig en mask upp, dett är väldigt effektivt och roligt fiske

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...