Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Gesse

Honda 8 hk. går ojämt.

Rekommendera Poster

Jag sjösatte en mindre båt igår och Hondan startade på första rycket efter vintervila. Körde idag ca. 20 minuter utan problem. Sedan skulle jag ta en sväng till och först gick den bra, men plötsligt sackar motorn och går mycket ojämt. Motorn skjuter en gång och jag vänder hemåt. Motorn går relativt bra på mindre varvtal. Gasar man lite för mycket så bluddrar motorn. Frågan är nu vad som har pajat? Jag bytte bränslemembran och stift för 2 år sedan. Kanske dags att byta igen. Någon som känner igen detta fel?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säger borde du kolla stiften, det känns som motorn bara går på en cylinder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kollade jag stiften. De ser helt okej ut, men de ska bytas ut inom kort ändå. Motorn vägrar att starta efter senaste turen då den började gå dåligt. Det borde inte vara skit i förgasaren då jag körde motorn helt tom på bensin i höstas, tankade färsk bensin innan sjösättning samt att det finns bränslefilter. Men visst kanske det har kommit in något ändå och jag får nog kolla detta framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu fått en högst trolig orsak till problemet från en Marina idag. De kan garantera till nästan 100 % att felet beror på vatten i förgasaren. I så fall har det bildats vatten i den skvätt bränsle som fanns i dunken som stod i kallförråd över vintern. Hoppas nu att detta är felet och detta ska kontrolleras inom kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig låter det som den får för Mycket soppa på högfart! finns det hög o lågfartsjusteringar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning. Jag har motorn vid fritidshuset och kan nu inte kolla det. Men kom inte detta för plötsigt för att kunna vara det felet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns inga högfartsjusteringar på denna motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag tömde jag förgasaren och Hondan går nu som en klocka igen. Skönt att det inte var ett värre fel. 47b20s0.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Senaste tiden har ett nytt mycket märkligt fel uppstått på Hondan. Motorn startar och går som en klocka i 2 - 3 minuter och sedan helt plötsligt så stannar den. Jag lägger ur växeln och motorn startar igen hur smidigt som helst. Men så fort man lägger i växeln så tvärdör motorn direkt. Så här får man fortsätta 10 - 20 gånger innan den går som den ska med växel i. När man väl fått motorn att gå som den ska med växel i så kan motorn återigen tvärdö och samma procedur måste upprepas. Dessutom slocknar oljelampan direkt när man lägger i växeln och motorn dör. Växeln har ju inget som helst med varken tändning eller oljetryck att göra så frågan är nu varför det blir så här. Mycket mäkligt detta i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...