Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
rjel

Personlig säkerhetsutrustning för Nordsjön

Rekommendera Poster

Hej!

Skall ut på en seglats på nordsjön i Juni. Har aldrig gjort detta tidigare och undrar över vilken personlig (dvs flytväst m.m.) säkerhetutrustning jag bör ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs lite mer information för att kunna ge något så när rimligt råd.

Vilken båt kommer du att färdas i och är du ansvarig eller finns det en skeppare ombord?

Var (Nordsjön är stort) kommer ni att segla och är det kappsegling eller bara mys?

Vad är dina uppgifter ombord?

Vilken utrustning har båten?

sgs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sgspia skriver så är uppgifterna knapphända.

Kan ändå inte låta bli att sticka ut hakan.

Flytväst är väl egentligen helt onödig!

Regel nr 1 säger; Håll dig alltid kvar ombord

Det är alltså sele och livlina med tre krokar som gäller.

Personligen har jag en seglarväst med inbyggd sele och ytterlgare ett par stycken för ev gäster. När det blir dags att byta funderar jag på att skaffa uppblåsbara med sele.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,

Jag skall vara lite tydligare. Vi kommer att segla från Farsund till Skottland i en 10 m segelbåt. Jag kommer inte att vara skeppare utan med som besättning.

Givetvis kommer jag att ha både flytväst och livsele men finns det något utöver detta som inte får missas? Jag är väldigt van vid segling i Sthlms skärgård sommartid, men detta är ju lite annat. Ser fram emot det väldigt mycket dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, den som för tillfället har rorstörn skulle kunna ha en flytoverall. Vi ska också över i mitten av juni om det blåser rätt vind och vi har en riktigt överstor flytoverall som håller kroppen vid liv i nån timme i kallt vatten. Den är också skön om man är frusen av sig. Min erfarenhet är att det inte går att klä sig för varmt på sjön i början på sommaren.

Testade den häromdan och den var väldigt varm när jag styrde ett par timmar inomskärs i 10-12 grader temp.

Dock var dena inte av andas-sorten så när jag tog av den var den helt rinnande våt på insidan. Det gäller att vädra den så man inte blir för varm och svettas altför mycket.

Ramlar man i så får man dra igen blixtlåset!

Visselpipa ingår. Lampa på natten får bli tillbehör att införskaffa. Omöjligt att hitta nån utan lyse på natten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Toaen till 100%.

Det finns bara ett sätt att garanterat undvika att drunkna - och det är att aldrig ramla överbord. Flytvästar, räddningsoveraller, EPIRB-er, lifeslings, stegar och bojar m.m förbättrar naturligvis oddsen.
Men  ligger man där, i kallt vatten, havssjö och dålig sikt eller mörker befinner man sig i ett extremt farligt läge och balanserar på gränsen till katastrof.

Var alltid kopplad. Punkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte riktigt vad  du är ute efter men min erfarenhet av resor är att man ska vara noga med att ha ett välfyllt medicinskåp med sig, för alla andra brukar slarva med sådant.

här är lite tips

Plåster, sax, leukoplast, förstaförband, elastiskbinda, tigerbalsam, imodium (mot magsjuka) cortison, cortisonsalva, värktabletter, både typ treo och typ alvedon, hostmedicin (näsdroppar kan du skita i skölj näsan med saltvatten) zinkpasta salubrin och  hemorojdsalva.  Där har du en grund att stå på. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta verkligen personlig utrustning? Borde ingå i båtens utrustning och naturligtvis kompletteras med personlig medicin om sådan finnsa.

Men hemmorojdsalva? Skall erkänna att det har vi aldrig haft ombord! Trots många och långa resor. Kan man verkligen drabbas av akuta konkelbär som behöver behandling under de få dygn en nordsjökorsning tar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säkerhetssele och ordentliga fästpunkter! Flytväst och gärna en personlig Epirb, men grejen är ju att aldrig åka i vattnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...