Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
erikire

Startar endast "upptiltad"...

Rekommendera Poster

Hej
Har en Johnson -40 från 1990 som snurrar bra när man väl fått igång den...

Fått tips och försökt allt möjligt men det enda som slutligen (alltid) funkar är att tilta upp motorn ur vattnet och starta och sedan snabbt ner med den...

Känns som det är bränslerelaterat eller?
Choke? (”klickar” i alla fall till i solenoiden)

(Den är hade tidigare VRO, nu manuell blandning.)
/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Låter absolut som ett elfel, i och med att Du hör klicket så tror jag att Du har skavd kabel som ligger och jordar ofrivilligt. Har Du noterat om den hackar till i bland när Du åker med den ? vilket den borde göra om det är relaterat till detta. Följ hela kabel härvan från nyckel och bakåt samt in i motorn till varje förbrukare (noggrant alla kablar runt) samt gods.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns inte som el-fel efter ytterligare tester i helgen.

Motorn Upptiltad = Startar
Motorn Nertiltad = Startar ej
Motorn Nertiltad. Men denna gång tiltar jag upp den och fäller ner den igen. = Startar då nedfälld
(Startmotorn och det elektriska går i alla lägen)

Känns som jag snapsar motorn med tiltningen. Något som måste luftas???
Lite omständigt sätt att Choka måste jag säga :-(
Alla teorier är välkomna.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hört och testat lite olika.
Enligt tidigare ägaren så tryckte han bara in nyckeln/choken två gånger innan han startade och det räckte tydligen enligt honom.
Jag har även testat att hålla in choken samtidigt som jag försöker starta den. Det har inte heller fungerat. Lite rädd för att dränka motorn bara (om det nu kommer fram nån soppa?).

Hur brukar ni göra? Givetvis olika på olika maskiner men på ett ungefär... 

Testade choken i somras genom att temporärt trycka in choken under färd och som förväntat så tappade motorn ett par hundra varv direkt.

Vet att förgasarn oförtjänt ofta får ta skulden för mycket problem. Men nu börjar jag snegla däråt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du säger att det klickar i soleniden, det är ju possitivt, men för att vara säker på att primern fungerar så kan du när du har startat motorn låta den gå på tomgång och trycka in startnyckeln så att den primar, då ska varvtalet öka markant, om primersystemet fungerar som det ska. På dom motorer som jag har och har haft så dräller det gärna ut en del bensin ur förgasarna när jag tilltar upp motorn, om man då gör ett startförsök så kanske det är den bensinen som snappsar motor så att den går igång. - låter det långsökt?

mvh Waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Waxholm4

Låter inte alls särskilt långsökt.
Jag ska testa choken vid tomgång så fort jag får tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

primar du en motor som går på tomgång o är varm så sjunker varvtalet för känne dom, om primern fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börjar nu lära mig motorns psyke.
Choken är helt ok och fungerar. Varvtalet sjunker rejält/dör vid test på tomgång.

Tydligen så kräver denna motor en HEL DEL choke vid kallstart gämfört med maskiner jag tidigare träffat på. Jag var väl lite orolig att sura-ner motorn bara.

Men då vet ni hur ni kan göra om choken pajar (och det inte finns manuell spak). Tilta bara upp och ner motorn en gång för att snapsa.

Tack för alla tips.
/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...