lizardking 7 Postad 10 April , 2009 Hej Jag försöker försegla en plywoodskiva med epoxi men har problem att få en slät yta. Epoxin vill inte flyta ut som färg normalt gör. Det verkar som epoxin har fel konsistens. Går det att spä ut den med något? Eftersom den i vissa lägen är synlig så skulle jag vilja ha en bra yta. Epoxin täcker men det blir ingen bra yta. Funderar på om det går att slipa den jämn och sedan lägga på fernissa . Eftersom epoxi inte är UV-stabil så borde resulatet bli bra. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
almers 0 Postad 11 April , 2009 Jag har hört att man för att få en slät yta kan höja temperaturen lite, t.ex. med hjälp av en kupévärmare riktad mot skivan eller liknande, då ska epoxyn flyta ut bättre, rätta mig om jag har fel för jag är inte alls säker?! det finns ju även olika epoxy produkter för olika ändamål. Hoppas det löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 11 April , 2009 Hej! Jag har märkt att det skiljer en heldel mellan fabrikaten, epiglas tex, vill gärna bilda kratrar medan Biltemas lamineringsepoxy flyter ut betydligt bättre. Temperaturen är viktig, 18 grader är minimum, om man vill ha ett snyggt och lättarbetat resultat. Är det en större yta du vill ha jämn och slittålig bör du laminera in en vävd glasfibermatta. Den blir helt genomskinlig och ytan ser fernissad ut. All epoxy måste ha en lack ovanpå för UV skydd, jag brukar använda Internationals Crystal 2-komponent. Båten på bilden är egentligen en plastbåt med trä som distansmaterial. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusKra 0 Postad 17 April , 2009 Rulla på epoxin som blir det bra. Lägger man på hyfsat tjockt så flyter det ut om apelsinskalseffekten försvinner. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser