Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Groenling

lösningsmedel på Gelcoaten?

Rekommendera Poster

Hej, jag skall ta bort gamla fastklistrade remsor från båten. Jag värmde upp de litet försiktigt och skråpade bort det mesta. Men en liten del sitter kvar. Kan man använda aceton eller liknande för att ta bort det utan att gelcoaten tar skada? vad rekommenderar ni?

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton, förtunning eller vad som tar bort limresterna är ok att använda  - förutsatt att båten inte är omlackad med 1-komp färg.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket, då skall jag gnugga litet. :-)

Solen skiner för fullt vid västkusten förresten :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag skulle vara väldigt försiktig med att använda aceton på polyester, det är ju det man löser polyestern med vid plastning. Men visst går det inte med annat så kanske.

T-sprit brukar funka bra till det mesta. Annars finns Lim & klotterbort hos färghandlaren, (alifatisk solventnafta och etanol)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En reflektion:
Man rengör med fördel penslar och roller m.m vid epoxiarbete med vanlig ättiksprit (eller med svindyr aceton) så länge epoxyn inte härdat...men efter härdning tål expoxyn definitvt ättiksprit och aceton.

Fullt uthärdad polyester borde väl också tåla samma (i vart fall under begränsad tid) ?

Men..vanlig rostlösare typ Biltema:s , WD40, 5-56 eller bensin brukar kunna lösa upp de flesta klister..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att rengöra verktyg från epoxy med aceton? Jag använder uteslutande vanlig T-röd till epoxy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar använda aceton till den typen av jobb, har aldrig varit med om att gelcoaten lösts upp. Gelcoaten har ju härdat så det bör inte vara några problem.

Annars finns en spray som heter Label off på Biltema, funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...