RobertP 0 Postad 9 April , 2009 Hej! Nu skall jag köpa min första båt, har en crescent styrpulpet som är 4,20(vet ej namnet) med en archimedes 25a på som vi har inom familjen men nu tänkte jag köpa min egna första båt. Har kollat runt lite på styrpulpeter och har fastnat för Höga Rodd 480sc med en suzuki df70. Med diverse tillbehör så diskuterade vi fram ett pris som hamnade på 167k. Det jag skulle vilja få lite råd och tips om är väl ifall det är ett bra köp? Vad finns för liknande båtar i den klassen annars? Nånting jag bör tänka på(ha med i beräkningarna?) Jag har pratat med en annan försäljare och han sålde en 480 med 75a optimax för 139k. Mercury motorn är väl en 2tk? Kom gärna med lite råd tips och sånt =) /Tack på förhand /Robert (Ny här) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 April , 2009 Välkommen till båtdårarnas paradis! Först vill jag ge en alldelses egen reflexion över Optimaxen. Ja, det är en tvåtakt med insprut. Den är helt ok. Vad du/ni väljer för en båt är helt upp till er. Men som ett litet råd på vägen vill jag ändå ge. Hitta den båt som klarar era förväntningar idag och något år fram i tiden. Välj också ett känt märke, gå också in exempelvis här på medlemmars båtar och läs kommentarer osv. När ni hittar er drömbåt så är det bara att söka på försäljningssiterna. Då kommer ni troligen att bli lite konfysa över prissättningarna. Tyvärr tror ofta privata säljare att de kan få ut lika mycket som firmorna. Som övriga världen är priset baserat på tillgång, efterfrågan och görs upp mellan säljare och köpare. Så det gäller att ha tillräckligt på fötterna när man hittar båten med stort B. Vet man vilken prisbild som gäller och har en seriös säljare så brukar man komma överens för en båt är något spreciellt både att sälja och köpa. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 556 Postad 9 April , 2009 Hej och välkommen hit! Jag har inget bra svar på dina frågor men väl lite åsikter. HR 480 vet jag ärligt talat inte så mycket om. Det är en mindre tillverkare och därmed är andrahandsvärdet lägre än på andra märken. Suzuki's 4-taktare har jag bara goda erfarenheter av. Har aldrig ägt en sådan själv men väl åkt med andra som har det. Mercury's Optimax är mycket riktigt 2-taktare. Det finns en hel del diskussioner här på forumet om de eller 4-taktare är bäst. Antar det mycket är en smaksak men Optimaxen lär ha ett bättre drag i starten, oavsett att man påstår att 4-taktarna är lika bra som 2-taktarna (vilket de inte är). Prismässigt hade jag gissat att Optimaxen och DF70-an skulle ligga rätt nära varandra... Sammantaget sett till båt och motor och pris så tycker jag det verkar vara ett för högt pris. Kanske priset skulle vara ok om du får med en 80-kärra och bottenmålning och ekolod/GPS också. Kanske också kapell? Hursomhelst skulle jag kolla lite på andra båtar i samma storleksklass och begära pris på dem också. Lycka till och berätta för oss här hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 9 April , 2009 Köp en Finnmaster 4900 clx med 60 hk Yamaha fyrtakt. 750EU vagn. Detta ekipage bör du få loss för 150000 kr. Orkar dra vattenskidor tre i båten och en på skidor, båten är snygg och välbyggd hade en sådan för några år sedan. Gav 145000 kr för allt. Finns nog någon som har en 08 kvar. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertP 0 Postad 10 April , 2009 Det jag får med i priset är: HR 480sc 09(med vattenskidstång och dynsats som standard) suzuki df70hk(09), defa startspärr(montering), garmin 420s(inkl G2 vision kort och montering plotter/ekolod), förtöjningspaket och låspaket för 167k Har sett att båt motor(70hk) ligger på ca 159 900 med samma paket och en 60 snurra så hamnade jag på 152k, har hört att 60hkn ska vara något kilo tyngre än nya 70 då den mindre motorn är av den äldre generationen?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 10 April , 2009 Båten vet jag inget om, men Suzukis motorer har alltid fått bra kritik. Mercury hade jag tyvärr inte monterat på min båt om jag så fick den gratis. Detta baserar jag både på egna erfarenheter och av det jag har läst på forumet om Mercury i största allmänhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tompamannen 0 Postad 10 April , 2009 Båten vet jag inget om, men Suzukis motorer har alltid fått bra kritik. Mercury hade jag tyvärr inte monterat på min båt om jag så fick den gratis. Detta baserar jag både på egna erfarenheter och av det jag har läst på forumet om Mercury i största allmänhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sleven 2 Postad 10 April , 2009 Om du har lite is magen och kan tänka dig en nyare begagnad så lär det dyka upp en uppsjö av objekt den närmsta tiden. Då kan du få en fullutrustad båt, kanske även med vagn till, och spara några sköna tusenlappar. Jag skulle rekomendera att du tittar på finska märken, Finnmaster, Bella, Yamarin, och på dessa båtar ska det sitta yamaha eller suzuki 4 taktare, bästa motorerna på marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 10 April , 2009 Hej Jag vet ingenting om Optimax men den skall du köpa, för jag vet inget om Suzuki heller och den skall du inte köpa. HR kan jag inget om men det är den bra båt och den Crescent du har vet jag heller inget om men den kan du säkert sälja eftersom jag inte kan något om den heller. Men det viktigaste verkar som om jag skriver något till dig i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser