Dixie 0 Postad 9 April , 2009 Idag sjösatte jag min båt en Dixie 27 med Yanmar 8 från 1978. När jag startade motorn så dog den efter en kort stund. Jag startade om den med samma resultat. Efter ytterligare något försök varvade motorn upp på fullvarv och jag hade jätte svårt att stänga av den. Efter ca 2-3 minuter lyckades vi stänga av den dock. Efter att ha samlat nytt mod startade jag om den och den gick mycket ojämt och varje gång jag sänkte varvtalet dör den. Efter att ha gått ca 20 minuter gick den jämnare och utan rök men fortfarande dör den när jag försöker köra på tomgång tomgång (kylvatten kommer som det skall). Det enda jag har gjort med motorn i vinter är att byta olja och bränslefilter. Min egen gissning är att det har med bränslet/bränslefiltret att göra. Mycket tacksam för tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 9 April , 2009 Jag tycker det låter som regleringen i insprutningspumpen djävlas med dig, det sitter en reglerstång i pumpen som kan kärva dvs fastna i vilket läge som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 9 April , 2009 du kan ha luft i systemet efter filterbytet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie 0 Postad 9 April , 2009 Det låter ju ganska vettigt. Men vad tror du att det beror på att den fortfarande efter en bra stunds körande dör när jag drar ner på varvtalen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 9 April , 2009 Förmodar att din motor är en hederlig diesel, normalt är det väldigt svårt att köra ut den utan man måste lufta ut den med handpumpen,det finns luftskruvar lite varstans på filterhållare och dieselpump. Det står säkert i manualen till din motor //Fransson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie 0 Postad 10 April , 2009 Efter diskussion med lite människor ser handlingsplanen ut enligt följande: 1. Kontrollera så att inte oljenivån är för hög (skulle kunna förklara att motorn rusade) 2. Kontrollera så att systemet är luftat ordentligt. Jag bytte inte bränslefilter själv utan hade en fackman som gjorde det. 3. Byta bränsle och lägga i kemikalier så att det inte är alger som slaggar igen filtrerna. Nu är det bara att hoppas att något av detta skall hjälpa. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 10 April , 2009 Den modellen av Yanmar är ju ökänd för att rusa när oljenivån är för hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 10 April , 2009 Att den kan rusa beror på att montaget. Själv har jag en YSM12 som sitter monterad lutande vilket gör att att oljestickan visar fel. Så rusningen beror på att man fyllt på för mycket olja och inte något konstruktionsfel. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nagnud 0 Postad 11 April , 2009 Passa på att tömma ur vattenavskiljaren också. På min båt sitter den strax under tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 11 April , 2009 Vem har sagt nåt om konstruktionsfel?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie 0 Postad 11 April , 2009 1. Oljenivån var OK 2. Systemet luftades ur efter konstens alla regler men detta gjorde ingen skillnad. 3. Slutligen dränerade vi tanken och kunde konstatera att det var bös i dieseln. Efter att fyllt på med ny diesel och mirakelmedel som skall döda det som växer i den så gick den efter en stunds ca 15 min körning riktigt bra och man kan konstatera att detta var problemet. Troligen bör jag byta bränslefilter ytterligare en gång nu när jag kan konstatera vad som vad fel. Dock känns livet mycket ljusare även om det blir lite pyssel /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser