Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Dixie

Rusande Yanmar 8 - Hjälp!

Rekommendera Poster

Idag sjösatte jag min båt en Dixie 27 med Yanmar 8 från 1978. När jag startade motorn så dog den efter en kort stund. Jag startade om den med samma resultat. Efter ytterligare något försök varvade motorn upp på fullvarv och jag hade jätte svårt att stänga av den. Efter ca 2-3 minuter lyckades vi stänga av den dock.

Efter att ha samlat nytt mod startade jag om den och den gick mycket ojämt och varje gång jag sänkte varvtalet dör den. Efter att ha gått ca 20 minuter gick den jämnare och utan rök men fortfarande dör den när jag försöker köra på tomgång tomgång (kylvatten kommer som det skall).

Det enda jag har gjort med motorn i vinter är att byta olja och bränslefilter. Min egen gissning är att det har med bränslet/bränslefiltret att göra. Mycket tacksam för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som regleringen i insprutningspumpen djävlas med dig, det sitter en reglerstång i pumpen som kan kärva dvs fastna i vilket läge som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju ganska vettigt. Men vad tror du att det beror på att den fortfarande efter en bra stunds körande dör när jag drar ner på varvtalen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att din motor är en hederlig diesel, normalt är det väldigt svårt att köra ut den

utan man måste lufta ut den med handpumpen,det finns luftskruvar lite varstans på filterhållare och dieselpump. Det står säkert i manualen till din motor

//Fransson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter diskussion med lite människor ser handlingsplanen ut enligt följande:

1. Kontrollera så att inte oljenivån är för hög (skulle kunna förklara att motorn rusade)

2. Kontrollera så att systemet är luftat ordentligt. Jag bytte inte bränslefilter själv utan hade en fackman som gjorde det.

3. Byta bränsle och lägga i kemikalier så att det inte är alger som slaggar igen filtrerna.

Nu är det bara att hoppas att något av detta skall hjälpa. /Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den modellen av Yanmar är ju ökänd för att rusa när oljenivån är för hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den kan rusa beror på att montaget. Själv har jag en YSM12 som sitter monterad lutande vilket gör att att oljestickan visar fel. Så rusningen beror på att man fyllt på för mycket olja och inte något konstruktionsfel.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på att tömma ur vattenavskiljaren också. 

På min båt sitter den strax under tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Oljenivån var OK

2. Systemet luftades ur efter konstens alla regler men detta gjorde ingen skillnad.

3. Slutligen dränerade vi tanken och kunde konstatera att det var bös i dieseln. Efter att fyllt på med ny diesel och mirakelmedel som skall döda det som växer i den så gick den efter en stunds ca 15 min körning riktigt bra och man kan konstatera att detta var problemet.

Troligen bör jag byta bränslefilter ytterligare en gång nu när jag kan konstatera vad som vad fel.

Dock känns livet mycket ljusareGlad även om det blir lite pyssel

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...