Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
grip

Förvärmning Perkins 4108

Rekommendera Poster

Behövs förvärmningen normalt i sommarväder ?

Köpte båten nyss, glödstiftet är bortkopplat elektriskt och röret från diselfiltret är borttaget.

Tändningslåset saknar läge för glödning, är det värt att försöka återställa till att förvärma vid kallstart eller spelar det ingen roll vid varmt väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av förvärmning som sitter i insugsröret på perkinsdieslar har ofta ganska dålig verkan, visst gör den lite nytta men ska definitivt inte behövas när det är båtväder.

Om motorn är svårstartad är det ofta ett tecken på att motorn börjar bli trött i kompression eller att bränslesystemet behöver en översyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle starta den i höstas så fick jag köra på starten länge innan den startade.

Kollade i tanken i våras det var en sörja längst ner som jag tog bort detta kan ju också bidragit till att den är svårstartad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är heller inte ovanligt att insprutningspumparna kärvar på dessa motorer, ibland är det gravrost under locket (där gas och stopp sitter) det händer att stoppreglaget inte går tillbaka helt och då blir det inte lätt att få igång åbäket.

Många skyller på att bränslet som används idag inte smörjer så bra i dessa bränslesmorda pumpar och rekomenderar att blanda i lite tvåtaktsolja i förebyggande syfte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge hade den stått ?

Dom (i vart fall min) har en tendens att tappa trycket i bränslesystemet under längre stillastående.

Om jag (efter typ 3 veckors stillastående) inte  manuellt pumpade upp trycket före startförsök fick man nöta ett tag innan den startade, och då lite tvekande innan den gick rent.

Jag kopplade in förvärmningen när jag renoverade motorn, men har aldrig behövt använda den ens på vintern (strax över nollgradigt).

Senast ändrad av Gunnar_ | 09 april 2009 | 16:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...