Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Daanel

Yamaha 25

Rekommendera Poster

Känner någon till vad stigning och storlek på probellern som behövs för en Yama 25hk aktersnurra? Jag har en 4.2m lång öppen båt och motorn tycks inte varva ut till max.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Omar

Den gamla modellen, ca 1971 - 1978 utan avgasutsläpp i propellercentrum bör på en lätt båt ha 9 1/4 x 11 1/4, eller 9 1/4 x 10 3/4 för högre varv. Nyare modeller med avgasutsläpp i propellercentrum kan ha 9 7/8 x 11 1/4. Dessa storlekar passar bra på Ryds 405 och 425 med upp till 3 personer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Omar

Den gamla modellen, ca 1971 - 1978 utan avgasutsläpp i propellercentrum bör på en lätt båt ha 9 1/4 x 11 1/4, eller 9 1/4 x 10 3/4 för högre varv. Nyare modeller med avgasutsläpp i propellercentrum kan ha 9 7/8 x 11 1/4. Dessa storlekar passar bra på Ryds 405 och 425 med upp till 3 personer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehh Ryds 405 och 425 är godkända för 10hk ;-) 425:an har inte ens styrpulpet så jag skulle inte vilja åka i en sån med 25hk :lol: Kan referera lite till min förra båt som var 4,12m lång och vägde ca 120kg (ganska lätt med andra ord). 25hk Suzuki (3 cyl) och 16 propulse. Enligt mätaren gjorde den 32 knop och det kändes som den varvade ut max ändå 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Jag har åkt i en Ryds 405 med en eftermonterad pulpet o rattstyrning och en Yamaha 40hp-92. Kan ju lugnt säga att det går ganska bra. Inte ett dugg instabil i full fart. Ganska häftigt o dra på fullt från stillatstående. Den kommer upp till planing på någon enstaka meter. :-D Den hade när jag åkte med en prop med lite lägre stigning än annars så den accade bättre men lite lägre toppfart. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...