CalleN 2 Postad 8 April , 2009 Har min först båt med slutet kylsystem, men det finns ingen sticka eller dylikt att kolla vätskenivån. Är det bara att topfylla med vätska och i så fall vad är det bäst att fylla med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 April , 2009 Fungerar som på en bil; på högsta punkten i motorn sitter ett expansionskärl (burk) i vit plast. Det har MAX och MIN markeringar. Fyll så att kylvätskeniån är mitt emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 8 April , 2009 Då måste jag ta mig en ordentlig titt... Har hittils inte sett någon... Någon som vet var den sitter på en Mercruiser 5.0 MPI från -04? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 8 April , 2009 Ta du och toppfyll (färdigblandat 40 glykol och 60 vatten) men se till att du använders SAMMA typ av glykol som du hade tidigare ! Det finns åtminstone 3 olika typer. (inte fabrikat). Slutna system har ju någon form av övertryckssystem. Så häller du i för mycket, så lär det väl pinka ut lite i kölsvinet. Observera att detta är bara mina tips utifrån ca 40 års egenbåtmeckande. Mycket nytt har hänt.... som jag säkert inte vet... Här har du en bra skiss på hur det fungerar www.drevia.se/fvkyl.html Om glykol går det att läsa massor.... Men om man håller sig till samma typ, så får man inte problem. Det är väl min viktigasta erfarenhet. Tyvärr följer inte längre alltid färgningen av glykolen, vilken typ det är. Så var det ju förr... Nu finns det blå, grön, röd, orange, och glykol är ju ändå gråaktig..... på påsk är den kanske gul... Senast ändrad av Reine | 08 april 2009 | 19:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 9 April , 2009 Nu blev jag lite nervös. Vad menas med samma typ av glycol? Hur skall man veta vad som användts tidigare? Bör man tömma systemet i så fall och fylla med ny blandning? Vad händer om de olika typerna blandas? Uj, många frågor blev det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 9 April , 2009 Du skall alltid blanda 50/50 % vatten glykol. Du höjer kokningspunkten på vattnet då bättre smörjning lägre fryspunkt. Det finns ju olika glykolsorter på marknaden minst 3 st. Jag har på jobbet 2 st en Röd och en Blå från YX som körs i entreprenadmaskiner. Den Blå kan man köra med i allt. Röd ska man inte hälla i om man kört på Blå tidigare pga att den Röda löser upp skit som sitter i motorn och drar med sig det till kylaren som kanske blir tät av det vilket då blir problem med varmgång i motor. Lite bilsnack men det blir ju samma med båtmotor när man har slutet system. Kontentan av detta blir att kör på Blå när du inte vet vad som har varit tidigare. Se bara till att du öppnar alla kranar på motorblocket och växlaren så du tömmer hela systemet före innan du fyller på nytt. Senast ändrad av Holliday | 09 april 2009 | 07:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 9 April , 2009 Nej nej nej! blå kan INTE användas överallt! Vissa motorer med lättmetallstoppar får absolut inte ha blå (propylenglykol) i sig då fräter dom upp inifrån tex WAG och VM-Diesel, dessa ska ha den röda glykolen (ethylenglykol). För säkerhets skull ska man vända sig till tillverkaren av motorn, dom ska veta. Har hört att volvos rödblockare(b21-b230) rekomenderas att köra med röd glykol, men som sagt fråga tillverkaren. 50% glykol är ett bra frys och korrosionsskydd, det går bra upp till 60% men sen vänder det och tål mindre kyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 10 April , 2009 En 5.0 mpi -04 har den röda glykolen original Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser