Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
sm7stu

Fendra in ? ut?

Rekommendera Poster

Hejsan alla!

Måste reda upp begreppen Fendra in fendra ut vad är vad????? Endel säger fändra på eller fendra av, va fasen är RÄTTObestämd

Så när jag skriker till frugan vad ska jag säga då om man nu ska lägga till ?? Fendra ut eller fendra in ..? Eller fendra på ,fendra av säger sig nästa skälv eller ????Foten

MvH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit samma vad som är rätt. När man ska fendra av är man ändå tvungen att säga snälla, snälla, gulliga älskling, kan du ta in puttifrånkorvarna? och sen får man lik förbannat lägga i friläge och fendra av själv eftersom det gungar för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min gamla flybridgebåt kanckade jag bara på golvet uppe ifrån flya:an när det var dags för tjejen att fendra av eller när hon skulle komma upp med en kall öl, funkar kanon! Prova ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga tycker jag. =)

Jag ser det nog som att man vill skärma av sig, dvs lägga ett skyddande lager mellan den egna båten och eventuella faror mot skrov osv...därför låter fendra av rätt...

Skärma av/fendra av när man närmar sig land alltså, när man sen ska åka så tar man helt enkelt in fendrarna. Ordern (jo vi kan ju drömma) till frugan blir således Ta in fendrarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi skall röra till begreppen en aning så känns det spontan för mig som om uttrycket fendra av betyder att hänga ut fendrar i ett speciellt tillfälle.

Man kommer med en stor skuta och går in mot kajen med tex babords bog för att få iland en förände för att ha den att backa på. Om skepparn då säger fendra av skulle jag tolka det som om han vill att man hänger en stor blåsa eller annan stor fender på den punkten där bogen möter kajen. Jämför uttrycket bära av, som betyder att för handkraft hålla båten från kaj el. dyl.

Vad man säger om man vill att nån skall hänga ut fendrarna vet jag inte det, för det har aldrig inräffat att jag behövt ge en sån order. På min båt gör jag det oftast själ. Vid de få tillfällen som jag har med mig en kompetent besättning görs det ofta spontant.

Vid de tillfällen jag varit med och seglat skuta vet ju dom som är på däck vad som skall göras och i rätt ögonblick. Det var väldigt sällan skepparen gav order om dessa rutingöromål. De enda gånger nån order gavs var om han skulle backa eller gå fram på ett spring.

När det gäller att ta in fendrarna, brukar jag ibland fråga min fru; vill du ta in fendrarna

Men det finns säkert sjöbusar som kan klarlägga de här begreppen ordetligt. Det är ju en oerhört viktig fråga. Speciellt om man skall anngöra en brygga

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska du skrika till frugan? Förvånad

Klarar du inte av att själv hänga ut dina olikfärgade puttifrånkorvar?

Åh, ni fantastiska män som vet hur man angör en brygga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrika till frugan gör jag kanske inte , men ber snälla älsklingen fendra ut nu Skrattande

Men nu har hon tagit över rodret , så det är jag som fendrar in eller ut..Cool Att vi undrade va det kallades för var att i ett avsnitt av kustbevakarna så sa han till sin kolega att fendra in , där av nyfikenheten i vad som va vad........

Tacka för alla förklaringar!!!!!!!!

// Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...